Deze conclusie kan getrokken worden aan de hand van de uitslag van Providerenquete.nl, een online enquête van Zwiet Internet Produkties. naar de kwaliteit van internetproviders in Nederland die elk kwartaal uitgevoerd wordt. In het derde kwartaal van 2001 hebben 3200 internetters hun mening kenbaar gemaakt via de site. Als het gaat om de kwaliteit van de verbinding komt ADSL als absolute winnaar uit de bus ten opzichte van inbellen en de kabel. Ondanks de moeilijkheden die het bedrijf doormaakt, komt Cistron net als vorig kwartaal als beste provider uit de bus als het om ADSL gaat. De internetaanbieder krijgt het waarderingscijfer 9,7. In de periode daarvoor was dat nog 9,1. XS4ALL neemt een goede tweede plaats in beslag met een waardering van 8,6 (was 8,1) voor haar ADSL-diensten. Deze twee providers worden op de voet gevolgd door HCCnet (8,5) en Planet (7,7). ADSL wordt over de gehele linie gewaardeerd als de beste manier om het internet op te gaan. De beste kabelprovider is @Home dat een 7,4 meekrijgt. Daarmee staat deze internetaanbieder op de tiende plaats als het gaat om de kwaliteit van de verbinding door alle providers in Nederland. Chello krijgt een 6,3 voor zijn verbindingen. De slechtst presterende provider is volgens providerenquete.nl BrunssumNet. Deze provider krijgt een waarderingscijfer van 2,6. Dat is ietsje beter dan het tweede kwartaal. Toen kreeg de internetaanbieder een 2,5. Rendo DeKooy (3,7) en Cable Wanadoo (4,8) doen het niet veel beter dan BrunssumNet.

Helpdesk

Ook de kwaliteit van de helpdesk is in het onderzoek meegenomen. Ook hier staat Cistron op de eerste plaats met een 9,3. Deze keer wordt de provider gevolgd door Demon (8,9). XS4ALL moet het doen met een derde plaats (8,5). De top drie van providers met de slechtst presterende helpdesk wordt ook hier aangevoerd door twee bekenden: BrunssumNet met een waarderingscijfer van 4,3 en Rendo DeKooy (4,5). Nieuwe binnenkomer is Chello. De helpdesk van deze provider wordt 'beloond' met een 4,8. De providerenquête wordt elk kwartaal uitgevoerd. Om de betrouwbaarheid te vergroten zegt Zwiet Internet Produkties een groot aantal vaste deelnemers ingesteld te hebben. Dit Provider Enquête Panel (PEP) telt inmiddels bijna 2000 leden. In totaal hebben 3200 mensen gedurende het derde kwartaal deelgenomen aan de enquête.