Het in Amersfoort gevestigde bedrijf heeft dinsdag zijn softwarepakket AutoFocus officieel op de markt gebracht. Met het nieuwe product moet informatie sneller en beter toegankelijk worden gemaakt dan nu nog het geval is. Dom zoeken moet plaatsmaken voor slim vinden, aldus Aduna. Het in 1997 opgerichte softwarehuis leunt hierbij sterk op de principes van het zogenoemde semantische web. Dit is een uitbreiding van het huidige world wide web waarbij informatie een duidelijk gedefinieerde betekenis krijgt. Computers kunnen zo bijvoorbeeld begrijpen of we met het besturingssysteem Windows te maken hebben of met de Engelse vertaling voor ramen. Met AutoFocus moeten gebruikers (Aduna richt zich nu nog op het bedrijfsleven) in staat zijn om in ongestructureerde data snel en simpel de juiste informatie te vinden. Het maakt daarbij niet uit of het om webbestanden, databases, word-documenten, mailtjes, erp-toepassingen of andere stukken informatie gaat.

Te veel of te weinig

Volgens ceo Martien van Steenbergen biedt zijn bedrijf een oplossing voor twee problemen bij het zoeken naar informatie. "Zoekmachines komen bijna altijd terug met teveel resultaten. Het intikken van bijvoorbeeld het woord dvd resulteert bij Google al snel in miljoenen hits zonder dat er op een snelle of eenvoudige manier gefilterd kan worden." Slechts een relatief klein aantal ervaren gebruikers weet volgens hem in korte tijd te vinden wat het zoekt door gebruik te maken van geavanceerde zoekopties. Het tegenovergestelde probleem is dat een eindeloos lang zoekproces juist uiteindelijk geen enkel resultaat oplevert. Dit is bijvoorbeeld vaak het geval bij e-commercesites. Van Steenbergen wijst op de ervaring die mensen hebben bij het huren van een huisje via internet. "Nadat ik heb aangegeven dat ik een huis voor zes personen wil op 26 december in Frankrijk met tennisbaan en zwembad in de buurt, komen er uiteindelijk nul resultaten terug. En je hebt geen flauw idee waar dat aan ligt."

Geleide navigatie

Voor VacanceSelect.nl heeft Aduna een geheel andere benadering gekozen, `geleide navigatie' genoemd. Bezoekers worden door de site heen geleid waarbij de `informatie zich om de behoefte heen vouwt', zo legt Van Steenbergen uit. Op deze manier komt de bezoeker nooit uit bij een plek die er niet is. De frustrerende ervaring van `Nul resultaten' behoort hiermee tot het verleden. "Een doorbraak in het omgaan met informatie", aldus een tevreden Van Steenbergen. Auto Focus Personal is bedoeld om informatie te zoeken op pc's. Dit pakket kost 190 euro. Auto Focus Server is om centraal bewaarde informatie door te spitten. Per gebruiker kost dit ook 190 euro, ongelimiteerd gebruik kost 9990 euro. Van beide versies zijn demo's te downloaden.