Vanaf 1 oktober zijn er advertenties welkom, zo heeft Hyves bekendgemaakt. De site werkt hiervoor samen met advertentiebureau Webads. Merken krijgen hiermee volgens Hyves een 'scala aan mogelijkheden voor virale concepten, targeting en interactie met een zeer interessante doelgroep in een unieke sociale context'.

Hyves is naar eigen zeggen Nederlands snelst groeiende online community met 1,2 miljoen leden (waarvan 500.000 in Nederland) en maandelijks 100 miljoen pageviews. Ter behoud van de 'unieke sfeer' is nu een aantal richtlijnen voor adverteerders opgesteld.

Zo verwacht Hyves dat adverteerders wat te bieden hebben voor de community. Zo krijgen leden verplicht korting op een bepaald product. Verder belooft Hyves dubieuze adverteerders te weren waarmee dubieuze claims, kleine lettertjes en verborgen kosten buiten de poort moeten worden gehouden.

Kikkers

Ook wat betreft de formaten is Hyves streng: geen popups, popunders, layovers of 'enig andere bloeddrukverhogende uiting'. De meerderheid van de pagina's moet vrij blijven van 'grote uitingen'. Tot slot dienen adverteerders zich te onthouden van 'raaskallende, psychopatische kikkers, erotisch dansende nijlpaarden of anderszins zwakzinninge dieren'.

Tot slot komt onder iedere advertentie een link te staan waarmee leden kunnen stemmen en hun mening kunnen geven. De leukste banner van de maand krijgt extra views en wordt genomineerd voor de Gouden Hyver, jaarlijks uitgereikt in mei. De irritantste banner op zijn beurt zal niet meer te zien zijn.

Hyves geeft toe dat de richtlijnen idealistisch zijn, maar hoopt tegelijkertijd dat ze realistisch zijn: "De tijd is rijp voor meer interactie in plaats van eenrichtingsverkeer."

Hyves werd een jaar geleden opgericht door Koen Kam, medeoprichter Hubhop, en Floris Rost van Tonningen en Raymond Spanjar, de oprichters van IEX.nl.