Mozilla is al tijden bezig met de implementatie van Do Not Track. Tot op heden is de optie om trackingcookies te blokkeren een opt-in feature van Firefox, maar daar moet binnenkort verandering in komen, hoewel Mozilla deze beslissing maar uit blijft stellen. Daarom richt de toorn van adverteerders zich nu op Mozilla.

’Mozilla vernielt internet’

De grootste advertentiebrancheorganisatie van de VS, de Digital Advertising Alliance (DAA), roept gebruikers op om een vuist te maken tegen Mozilla’s plan om ‘het internet te kapen’. Volgens de adverteerders vernielt Mozilla met browser Firefox de commerciële markt online door trackingcookies te blokkeren.

Volgens de DAA moeten cookies wel op verantwoorde wijze en transparant worden ingezet. Als dat gebeurt, zorgen cookies er volgens de organisatie voor dat de relevantie van de gebruikerservaring wordt vergroot. Daarnaast zorgen cookies voor de inkomsten van online media, waardoor mensen content kunnen consumeren.

Oneerlijke concurrentie

In een paginagrote advertentie in marktblad AdvertisingAge roept de DAA mensen op om de actie te steunen en een e-mail te sturen naar de adverteerders met een oproep aan Mozilla om niet door te gaan met het anticookieplan. Ook zoekt de organisatie naar anekdotes van mensen waarom het blokkeren van trackingcookies het internet ondermijnt.

De methode van Mozilla draait volgens de branchevereniging niet om privacy, maar is het anticookiebeleid een methode om bepaalde bedrijven voor te trekken waarmee de concurrentie wordt vergald. De DAA is voorstander van zijn eigen zelfreguleringsprogramma, waarbij gebruikers informatie krijgen over cookies en voor een opt-out kunnen kiezen.

Mozilla bedenkt zich

Mozilla was eerder nog geen voorstander van het automatisch inschakelen van cookieblokkering, omdat dit volgens het bedrijf indruist tegen het principe van keuzevrijheid. Als gebruikers geen cookies willen, moet daar een goede optie voor zijn. Maar door deze keuze aan gebruikers op te dringen, ontneem je ze die beslissing en dat verslaat het nut van de feature, aldus Mozilla's privacymanager in een reactie vorig jaar.

Toch neemt Mozilla nu radicalere stappen. Wegens problemen met de Do Not Track functie – waardoor bepaalde first party cookies onterecht werden geblokkeerd – werkt het bedrijf nu samen met Stanford University aan een nieuw systeem met white- en blacklists. Tot die tijd blijft Mozilla de beslissing om cookies wel of niet standaard te blokkeren voor zich uit schuiven.