Dat maakte de organisatie zondag bekend. Volgens de ANA betekent een samenwerking tussen de twee internetreuzen dat negentig procent van de advertentiemarkt op internet in handen komt van één partij. Dit zal leiden tot minder concurrentie, een beperkte keuzevrijheid voor consumenten en hogere prijzen voor adverteerders.

Het protest komt twee maanden nadat de Amerikaanse justitie een onderzoek instelde naar de rechtsgeldigheid van de overeenkomst. Google en Yahoo verlengden afgelopen juni de deal, die eerder een experimenteel karakter had. Het krikt de advertentie-inkomsten van Yahoo op en zette tegelijkertijd Microsoft, dat Yahoo wilde overnemen, een hak.

De deal houdt in dat Yahoo structureel gebruik gaat maken van het Google AdSense-programma op haar zoekmachine en andere websites.

Beide bedrijven benadrukten in juni dat het géén fusie is, en dat ze daardoor geen wettelijke toestemming nodig hebben. Wel gaven ze antitrust-organisaties enkele maanden de tijd om een onderzoek in te stellen. De ANA maakte hier dankbaar gebruik van.

Yahoo blijft er echter van overtuigd dat een deal met Google de zoekmachinemarkt juist ten goede komt. "Niet alleen verstevigen we hiermee onze concurrentiepositie, maar we zorgen er op deze manier ook voor dat er een betere markt ontstaat voor zowel consumenten als adverteerders," zo schrijft het bedrijf in een persverklaring.

Adam Kovacevich, woordvoerder van Google, bestrijdt de kritiek dat de prijzen voor adverteerders door de samenwerking met Yahoo zullen stijgen. "Adverteerders hebben nou eenmaal meer baat bij een groot bedrijf waarbij ze waar voor hun dollar krijgen, dan bij een kleiner advertentiebedrijfje dat weliswaar goedkoper is, maar geen klanten oplevert. Dat weten ze zelf ook."

Wat de impact van het bezwaarschrift zal zijn is nog niet bekend. Overigens heeft de samenwerking uitsluitend betrekking op de Verenigde Staten en Canada.