Adverteerders die popups willen laten zien, maken gebruik van nieuwe methodes om advertenties te tonen bij mensen die een popup blocker hebben geïnstalleerd, zo meldt CNet. Popup blockers blokkeren het openen van een nieuw scherm. Verscheidene bedrijven, waaronder Google en Yahoo, bieden popup blockers aan. Microsoft is van plan om in de nieuwe versie van Internet Explorer een soortgelijke mogelijkheid op te nemen. De blokkeersoftware zorgt ervoor dat er geen nieuwe schermen worden geopend door het zogeheten 'openwin'-commando tegen te houden. Volgens CNet gebruiken steeds meer adverteerders nieuwe technieken waarbij gebruik van het 'openwin'-commando niet nodig is. In plaats daarvan wordt er bijvoorbeeld gewacht op de actie van een gebruiker. Als die met zijn muis over een bepaald deel van het scherm heengaat, wordt de popup alsnog geopend, zo beweren ingewijden uit de advertentiewereld tegenover CNet.

Heel vervelend

Veel internetters vinden popups irritant. Uit een onderzoek dat NFO Trendbox eerder dit jaar uitvoerde in opdracht van het online advertentiebureau WebAds bleek dat 91 procent van de internetgebruikers popups als vervelend of heel vervelend ervaart. Voor WebAds was de uitkomst van dit onderzoek reden om te stoppen met de verkoop van popups. Wel verkoopt WebAds nog zogeheten floating ads. Dit zijn advertenties die met 'dynamic html' over een webpagina 'geprojecteerd' worden. Dergelijke advertenties verschijnen niet in een nieuw scherm, maar bedekken de oorspronkelijke pagina. Na verloop van tijd verdwijnen deze advertenties weer. Veel adverteerders gebruiken nu een technologie om te achterhalen of een bezoeker een popup blocker heeft geïnstalleerd, schrijft CNet. Is dat het geval, dan wordt er een floating ad vertoond in plaats van een popup. De popup blockers van bijvoorbeeld Google en Yahoo kunnen dergelijke advertenties niet tegenhouden. Hoewel internetters popups en floating ads over het algemeen irritant vinden, zijn adverteerders vaak zeer te spreken over de effectiviteit van dergelijke advertenties: er wordt veel vaker op geklikt dan op traditionele banners. Internetgebruikers zeggen vaak dat ze per ongeluk op een popup of floating ad klikken.