Het bedrijf mediaBeam werkt aan software die daar voor moet zorgen. Met AdKey, zoals het programma heet, kunnen beheerders van websites controleren of een bezoeker een bannerfilter heeft geïnstalleerd en deze vervolgens de toegang weigeren. Op dit moment voert mediaBeam een betatest uit voor de software. Het gebruik van software om banners mee te blokkeren is recentelijk flink toegenomen. In een poging de advertentie-inkomsten in de huidige magere markt op gang te houden, hebben veel websites advertenties een steeds prominentere plaats gegeven. Veel internetters ergeren zich aan de pop-ups, pop-unders en skyscrapers en installeren programma's als Webwasher, AdKiller en AdSubtract om alle advertenties tegen te houden. Webwasher telt naar eigen zeggen inmiddels 4 miljoen gebruikers. De gebruikers van AdSubtract hebben, volgens de ontwikkelaars, het afgelopen jaar 5 miljard online advertenties tegengehouden. AdSubtract jubelt dat daarmee `terabytes aan bandbreedte' zijn vrijgekomen, maar adverteerders en internetuitgevers is het gebruik van de bannerfilters een doorn in het oog. De software is een rechtstreekse bedreiging voor hun omzet, zo claimen zij. Het Duitse mediaBeam hoopt met zijn AdKey dan ook een gat in de markt te hebben gevonden. Volgens directeur Frank Beckert kunnen vrijwel alle bannerfilters achterhaald worden `omdat ze bijna allemaal op eenzelfde manier werken'. DirectBox, een Duitse site waar gebruikers faxen, voicemails en sms-berichten kunnen versturen, maakt al gebruik van de software. DirectBox is voor zijn inkomsten volledig afhankelijk van advertenties. "Als we ontdekken dat een bezoeker geen JPEG-plaatjes of andere graphics wil ontvangen, dan krijgt deze een venster te zien waarin we hem vragen zijn filter uit te zetten of te betalen voor een bannervrije versie van de site", aldus Beckert. Na een testperiode van een maand, wil mediaBeam van AdKey zowel een versie voor Microsoft Internet Information Server als voor de open-source Apache-server op de markt brengen.