AdNear doet dit al met fietsen, auto's, treinen en voetgangers, zo meldt het bedrijfsblog, en voegt een drone toe aan zijn leger wardrivers. Locatiedata wordt steeds belangrijker en het bedrijf wil deze uiteraard gerichter kunnen inzetten en brengt daarom mobiele zendmasten en met WiFi-netwerken verbonden apparaten in kaart.

Een voordeel van de drone ten opzichte van traditionele methodes is bijvoorbeeld dat het inventariseren niet meer beperkt is tot huizen en masten naast de straat of rails. Ook kunnen de wardrivers van het advertentiebedrijf nu mobiele signalen in LA's hoogbouw opslurpen. Dit betekent "meer datapunten voor nauwkeurig bepaald publiek en meer locatiepunten voor consumenteninzichten en targeting".

Persoonlijke informatie

Volgens AdNear worden geen persoonlijke gegevens opgenomen en staat privacy hoog in het vaandel bij het bedrijf. Maar je zou kunnen beargumenteren dat hardwareinformatie wel degelijk persoonlijke informatie is. Sterker nog, volgens het College Bescherming Persoonsgegevens is dat ook zo als bijvoorbeeld IMEI's en MAC-adressen worden geïnventariseerd.