Volgens the Internet Advertising Bureau (IAB) werd er in 2001 in totaal 7,2 miljard dollar uitgegeven aan online advertentieruimte. Dit is een daling van 12 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral het vierde kwartaal was ronduit slecht.

Het IAB wijst echter op cijfers van Emarketer waarui blijkt dat er 20 procent minder werd uitgegeven aan radiocommercials en 12 procent minder op tv. Met andere woorden: internet heeft het helemaal niet zo slecht gedaan.

Sterker nog: de online advertentie business begint gezond te worden. Volgens het IAB zal dit jaar ruim 70 procent van de verkopers van webadvertenties – waarvan DoubleClick de bekendste is – dit jaar winst gaan maken. Vorig jaar was dat nog 42 procent.

De cijfers van Emarketer waarop het IAB zich beroept komen overeen met die van PricewaterhouseCoopers (PwC) die donderdag zijn gepubliceerd. Ook hieruit blijkt dat de online advertentiemarkt in 2001 met 12 procent daalde. Bij tv en radio zou dat respectievelijk 13,8 en 20 procent zijn.