Sinds maandag verschijnen er advertenties op de BBC News-site. Deze worden alleen getoond aan buitenlandse bezoekers; volgens de BBC zijn dat er zo'n 28 miljoen. De reclame moet jaarlijks zo'n 100 miljoen euro opleveren en een enorm begrotingsgat helpen te dichten.

De eerste grote adverteerders zijn vliegmaatschappij British Airways, Airbus en horlogemaker Hublot. Ook legt de BBC zelf in een banner uit waarom de reclame noodzakelijk is.

Onafhankelijkheid

Volgens de BBC kunnen overzeese bezoekers door naar de reclame te kijken bijdragen aan de kosten die Britten al aan kijk- en luistergeld betalen. Critici vrezen dat de omroep door de advertenties naar privatisering toegaat en dat de journalistieke onafhankelijkheid erdoor in het geding komt.

Dit laatste argument wordt weersproken door de hoofdredacteur van de BBC News-site. Een door BBC Worldwide betaalde medewerker zal met de journalistieke onafhankelijkheid conflicterende reclame-uitingen helpen tegenhouden. In samenwerking met de BBC-journalisten kan hij ook voorkomen dat er verkeerde reclame verschijnt bij gevoelige onderwerpen.

Klachten

De reacties van buitenlandse BBC-bezoekers op de webreclame lopen uiteen, schrijft de Guardian. Sommigen zien het als noodzakelijk kwaad, anderen reageren geïrriteerd omdat de reclame afleidt of omdat zij principiële bezwaren hebben. Een woedende 'Paul' meldt op de BBC-site http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2007/11/carrying_adverts_1.html: "Afschuwelijke, irritante advertenties die de website verpesten. BBC News is geen oase van rust meer."

Ook ontving de BBC klachten van Engelsen die de advertenties toch konden zien. De technologie die wordt gebruikt om dit te voorkomen, werkt volgens eigen zeggen voor 99,96 procent. Als mogelijke oorzaak dat Engelse internetters advertenties zien, noemt een BBC-woordvoerder dat de door hen gebruikte servers in het buitenland staan.