Het bedrijf telt op basis van aandelen- en optiepakketten enkele duizenden miljonairs. Daarom willen de Amerikanen een adviseur in dienst nemen om de rijkelijk gevulde portemonnees ietwat te legen. Cisco is als bedrijf op dit moment al een leider op het gebied van schenkingen aan goede doelen. Het idee een adviseur aan te nemen voor schenkingen door werknemers komt van Peter Hero, president van de Community Foundation Silicon Valley. Dit is een in San Jose gevestigde non-profit organisatie die gespecialiseerd is in het helpen zoeken van geschikte charitatieve doelen voor bedrijven. Uit een in 1998 gehouden onderzoek blijkt dat de houding van bedrijven ten opzichte van liefdadigheid grote invloed uitoefent op hun werknemers. Volgens Hero is adviseren een betere manier dan wachten tot werknemers zelf bedenken geld aan goede doelen te schenken. "Net zoals sommige bedrijven financiële raad geven aan hun werknemers, is dit een uitgelezen mogelijkheid om hen advies te geven voor een doordachte filantropische strategie." De adviseur zal een interne website gaan maken waarop de doelen komen te staan. Op die manier kan er een weloverwogen cheque worden gestuurd. Dorothy Ridings, president van de Council of Foundations in Washington, laat weten achter het netwerkbedrijf te staan. "Dit is een fenomeen dat zeer aantrekkelijk is voor het soort werknemers dat Cisco heeft."