De overname heeft tot gevolg dat er twintig werknemers van Hotbar op straat komen te staan. De overige 83 kunnen bij Zango aan de slag. Financiële details omtrent de overname zijn niet bekendgemaakt.

Hotbar levert toolbars waarmee het uiterlijk van Internet Explorer en Outlook (Express) kan worden aangepast. In ruil krijgt de gebruiker advertenties via pop-ups te zien die zijn gegenereerd op basis van het surfgedrag.

De twee bedrijven zijn omstreden. Symantec en Hotbar kwamen in februari buiten de rechter om tot een schikking. Inzet van het conflict was de classificatie 'adware' die Symantec meegeeft aan Hotbar-software. Het antivirusbedrijf noemt de software nu 'low risk adware' en biedt een instrument om de Hotbar-software te verwijderen.

Zango biedt gratis spellen, filmpjes en zogeheten emoticons. Deze software is voorzien van zogeheten 'time-shifted advertising', een term verzonnen door Zango. Dat betekent dat gebruikers advertenties te zien krijgen op basis van hun surfgedrag enkele uren eerder. Experts noemen de software adware en spyware en waarschuwen voor het vertragen van de pc door dergelijke applicaties.

In de afgelopen achttien maanden heeft Zango naar eigen zeggen hard gewerkt om zijn distributienetwerk op te schonen. Het bedrijf is in het verleden al aangeklaagd omdat het op valse wijze en onder valse voorwendselen zijn software zou verspreiden. Gebruikers wordt nu bijvoorbeeld tot tweemaal toe gevraagd of zij de applicatie willen installeren, aldus het bedrijf.