Webwereld zoekt de beste IT-architecten van Nederland. Uit de vele aanmeldingen heeft de jury tien finalisten geselecteerd, die elk in een interview worden belicht.

Het is moeilijk om te gaan met business managers en de neiging van de business om beslissingen uit te stellen, terwijl het ict-project toch door moet lopen. "Dan krijg je te horen: 'We moeten die groep belanghebbenden nog spreken, maar implementeer het maar alvast wel'. Daar kan de ict'er niks mee." De it-architect heeft dus de rol van tolk en diplomaat.

Waar ben je nu mee bezig?

"Ik ben net onderweg terug van een bijeenkomst bij het Havenbedrijf Rotterdam. Daar heb ik vroeger ook gewerkt, als informatiearchitect. Er loopt nu een project voor het afhandelen van alle scheepvaartverkeer. Het huidige systeem gaat eruit. Ik heb toen meegewerkt aan de aanbesteding daarvoor."

"Uiteindelijk heeft de toenmalige cfo van de toen liggende twee opties gezegd: 'Die gaan we allebei niet doen, want het is te duur.'" Vervolgens is er een combinatie neergelegd. Dat huidige systeem wordt nu vervangen, bevestigt een woordvoerster van Ordina. Het nieuwe systeem wordt verzorgd door Ordina en IBM samen, zegt zij. Die twee ict-leveranciers hebben nogal verschillende culturen. De Ordina-woordvoerster vertelt dat dat geen probleem vormt.

Van der Winden: "We zitten nu in de fase dat we een hele berg architectuurbeslissingen moeten nemen, die beslissingen moeten borgen. Dat hebben we nu verdeeld onder de diverse architecten. Ik heb weliswaar alle vertrouwen in hen, inclusief mezelf, maar als al die mensen met elkaar iets moeten beslissen dan is de som der delen mínder. Dat is deels de cultuur. We moeten kappen met over alles telkens praten."

Waar ben je trots op?

"Dat project bij het Havenbedrijf doe ik drie dagen in de week. Daarnaast heb ik een eigen bedrijf, met één partner, in de architectuur. Dat doen we op projectbasis, niet uurtje-factuurtje, en dan voor zaken waar we zelf echt een gevoel bij hebben. Dus niet voor banken of financiële instellingen. Ik noem het idealisme."

Wat heb je ooit misrekend en daarvan geleerd?

"Wat ik heel erg heb moeten leren, is omgaan met managers. Ik was vroeger niet zo handig, qua 'politiek'. Naast het architectuurproduct moet je ook het architectuurproces meenemen, dat kunnen uitleggen. Ik ben een redelijk uitgesproken mens, maar nu meer gebalanceerd. Dat is ook volwassenwording."

"Ik heb ook meer waardering voor die 'politiek' gekregen." De politiek van de business moet je dan ook niet versus de ict zien, legt hij uit. "Beide hebben goede bestaansredenen. De één is niet beter dan de ander. Maar wel verschillend, en de it-architect moet dat samenbrengen."

Hoe leg je aan je grootmoeder uit wat architectuur is?

"Met moeite. Het komt wel voor dat ik het moet uitleggen, ja. Ik zeg dan dat ik me in mijn werk focus op het koppelen van de business aan de technologische oplossing. Dus 'business-it allignment'. Daarbij kijkt een it-architect naar de globale oplossing. De techniek komt er wel bij kijken, maar dat wordt dan door anderen gedaan."

"Ik heb dat gisteren ook kunnen uitleggen op een feestje. We hebben nu contact met de Consumentenbond. Wij denken dat die een businessprobleem heeft: het ledenverloop." Er zijn zo'n 80.000 leden met een online-abonnement. Van der Winden denkt dat daar jaarlijks 10.000 leden afgaan en met wat moeite weer 10.000 bijkomen. "Als je dan kijkt naar de website, oogt die wat ouderwets." Daar bereik je dus niet makkelijk 'nieuwe' online-leden mee. Het totale aantal leden van de Consumentenbond lag begin dit jaar op 540.000 mensen.

Wat is je visie op architectuur?

"Je moet ook ín de organisatie zelf afstemming bereiken tussen de business en de it-afdeling. Die afstemming moet ook blijvend zijn. Dat kun je met structuur doen, maar ik denk dat dat slechts een klein deel ervan is. Je moet tussen de oren komen." Dat geldt dan volgens Van der Winden vooral voor de businessmensen. "Vaak als dingen mis gaan, snapt de ict'er waarom dat gebeurd. De business manager snapt dat niet. Dat komt doordat het twee totaal verschillende werelden zijn. Ict kan alles oplossen, maar hoe?"

Daar komt ook nog eens een enorm cultuurverschil bij kijken, legt de it-architect uit. "De ict is planmatig, terwijl de business omwille van politiek soms juist beslissingen vooruit wil schuiven. 'Maar doe de implementatie dan maar alvast wel', kan de business soms zeggen. Het probleem is dan ook niet logisch-ingewikeld. Het is een cultureel aspect. Businessmensen zijn niet dom, het is alleen een ander domein." Van der Winden moet die twee werelden samenbrengen. "Dat doe ik met praten, voordoen, en duidelijk de rollen neerleggen."

"Wij gebruiken architectuur ook agile; een groot project moet je in stukjes ophakken. Dan geef je de ict de zekerheid die het nodig heeft, en de business de vrijheid, of openheid, die het wil. Binnen het Havenbedrijf wordt al agile gewerkt."

"Bij grote organisaties zie je vaak ook dat grote projecten enorm 'opgeblazen' worden. Dan zijn er zoveel partijen bij betrokken, dan kom je niet vooruit. Het is dan beter om het in stukken op te delen. Bij elk stuk zijn minder partijen betrokken, en bij de volgende stap ligt er al iets waar je dan vanuit gaat."

"Daarnaast zie je dat topmanagement vaak een beperkte houdbaarheid heeft; die stappen na 3 of 4 jaar over. De nieuwe manager die binnenkomt, wil het dan ineens heel anders."

Waarom ben jij architect van het jaar?

"Dat is niet aan mij. Ik vind het eigenlijk wel een soort grap dat ik meedoe."

"Ik doe mijn werk op een bepaalde manier, en ben daar ook uitgesproken in. Laatst zei ik wel tegen mijn business partner: 'He, wij zijn de wijze, oude mannen'. Wij komen ergens binnen en dan kijken ze ons aan alsof wij alles weten. Kijk, ik kan sommige dingen goed, en ik ben dan verbaasd dat andere mensen dat niet kunnen. Daar heb ik niet hard aan hoeven werken. Aan dat 'politieke' wel."

"Iedereen heeft eigen sterke punten, en ik geloof erin dat je die moet benutten. Dus niet je slechte punten verbeteren, maar juist je eigen sterke punten gebruiken. Dan kun je elkaar aanvullen, wat ik ook doe met mijn partner; wij zijn heel verschillend. Anders krijg je ook zo'n eenheidsworst."

Update:

Kop aangepast. Quote Consumentenbond verduidelijkt.

Ordina meldt dat het samen met IBM juist verantwoordelijk is voor het nieuwe systeem voor de afhandeling van scheepsverkeer.