Aimster begon als Napster-achtige dienst waarbij muziek kan worden uitgewisseld via de Instant Messaging-software van America Online. De deze week te verschijnen versie 3.0 kan ook contact maken met gebruikers van IM-software van onder meer Microsoft en Yahoo. Sinds Aimster deze zomer op de markt kwam, hebben er ongeveer 2,5 miljoen AOL-gebruikers gebruik van gemaakt. Met de uitbreiding hoopt Aimster nog veel populairder te worden. Het bedrijf hoopt 500.000 nieuwe gebruikers per dag te verwelkomen, aldus een woordvoerder tegenover Reuters. Eerder maakte Aimster al bekend dat haar diensten worden uitgebreid naar de chatopties van bijvoorbeeld Napster en Gnutella. Met dit alles heeft Aimster een potentiële doelgroep van enkele honderden miljoenen gebruikers van IM-diensten. Kenners zien voor het programma een mooie toekomst weggelegd, vooral omdat Aimster minder snel doelwit van rechtszaken zou worden dan Napster. Het grote verschil is namelijk dat de Aimster-gebruiker kan aangeven wie er een kijkje op zijn harde schijf mag nemen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de zogeheten buddy lists. In september maakte Capitol Records – onderdeel van EMI – al gebruik van de diensten van Aimster om de nieuwe plaat van Radiohead te promoten. Analisten zien dit slechts als een voorbode van toekomstige legale acties.