Het Amsterdamse Albumprinter BV heeft daarvoor een nieuwe applicatie ontwikkeld, onder het merk Albelli, dat draait op het AIR platform van Adobe.

De nieuwe dienst laat gebruikers naast foto's van hun computer ook afbeeldingen van verschillende fotosites in de bewerkingssoftware laden. Deze kunnen uiteindelijk worden uitgeprint in boekvorm.

Adobe AIR biedt daartoe de ideale toegang tot zowel de desktop als online galleries, vertelt Martijn Groot, commercieel directeur van Albumprinter-dochter Albelli, tegen Webwereld.

Populaire fotosites

Albumprinter pakt het meteen grondig aan: het bedrijf heeft de softwarebruggetjes (application programming interface, api) van succesvolle fotosites Google's Picasa, Flickr (van Yahoo), Photobucket en Smugmug gebruikt zodat die online fotodiensten nu naadloos integreren met de Albelli-fotoboekclient.

Daarnaast wil het bedrijf ook zakelijk in zee met deze partijen, en daartoe worden momenteel gesprekken gevoerd. Algemeen directeur van Albumprinter, Joris Keijzer, is naar San Fransisco afgereisd om op de Web 2.0 Expo Albelli verder de Amerikaanse markt in te loodsen.

Deal met Photobucket

En de eerste belangrijke deal is al binnen. Deze week onthulden Albelli en Photobucket.com een overeenkomst voor wederzijdse promotie en inkomstendeling. Details daarover wil Martijn Groot verder niet bekend maken. Volgens webvorser comScore heeft Photobucket bijna 40 miljoen gebruikers, die elke dag 7,5 miljoen foto's, plaatjes en video's uploaden naar de site. Photobucket werd vorig jaar overgenomen door mediareus News Corp.

Albelli b2c, Albumprinter b2b

Albelli heeft grootse plannen, maar zal Albumprinter niet als merk vervangen, zo legt Groot uit. Albumprinter blijft bestaan als merk voor de b2b-markt, waar het haar fotoboeksoftware als 'white label'-oplossing aanbiedt aan derden.

In Nederland zijn dat bijvoorbeeld Hema en TNTPost, al wil Groot dit niet bevestigen vanwege de 'discrete relatie' met whitelabel-klanten. En een andere Amerikaanse grote fotosite, Snapfish (van HP), gebruikt ook de whitelabel-software van Albumprinter.

Albelli moet echter uitgroeien tot hét internationale merk voor consumenten. Het Duitse Albelli.de is al langer in de lucht, en binnenkort zullen ook Britse en Franse Albelli-websites en diensten worden geïntroduceerd.

Ook de Nederlandse fotoboekliefhebber zal 'te zijner tijd' overgaan naar Albelli, zo bevestigt Groot. Maar omdat Albumprinter hier al zo'n sterk consumentenmerk is heeft de rebranding volgens hem nog flink wat marketingvoeten in de aarde.

In 2007 nam Joop van de Ende met zijn Cross Media Fund een belang van 30 procent in Albumprinter. Het bedrijf heeft inmiddels dependances in New Jersey en San Francisco.