"We benadrukken dat er een transformatie gaande is en dat de wereld om ons heen echt verandert", zegt CEO Pat Russo tijdens de keynote als samenvatting voor het Alcatel-Lucent Enterprise Forum 2008. Zij ziet dat de 'always-on'-maatschappij daadwerkelijk realiteit wordt.

Russo wijst op de miljard computers en drie miljard GSM's, die op dit moment in gebruik zijn en voorspelt dat de komende zes jaar zo'n twee miljard smartphones over de toonbank zullen gaan.

Enterprise 2.0: 'marketing morph'

Die groeiende populariteit voedt het Web 2.0-effect, waarbij zich gemeenschappen vormen. Die manier van omgaan met technologie zal volgens Russo zich uitbreiden naar de werkvloer van het bedrijf. Daarmee verandert de manier van communiceren en ontstaat een soort Enterprise 2.0, maar die term vindt ze een 'marketing morph'.

Ook Tom Burns, CEO van Alcatel-Lucent's Enterprise Business Group, ziet een beweging naar intensievere communicatie en wijst alleen al op de 40.000 e-mails die de gemiddelde kenniswerker jaarlijks verwerkt. "Besef dat 200.000 mensen zich vandaag aanmelden op Facebook", betoogt hij. "Youtube trekt op dit moment 10 procent van het internetverkeer van de wereld. We leven dus met dynamiek."

Volgens Burns ontkomen we niet aan die dynamiek: "Waarom? Omdat het tegenovergestelde stagnatie is. Dat betekent namelijk niet bewegen en dus saai. Als je denkt aan dynamiek dan denk je aansnelheid."

"Er komt dus een nieuwe generatie van werknemers. Wie niet productief kan zijn, zal vanzelf weggaan naar een andere plaats", betoogt Burns. Volgens hem zijn sociale netwerken daarbij onmisbaar, want ook zijn bedrijf ziet de grens tussen zakelijke en privé online zijn vervagen.

Complexere omgevingen

De consequentie kan volgens Alcatel-Lucent dan ook niet uitblijven en ondernemers zullen moeten geloven aan andere manieren van samenwerken, waarbij vooral informatie-uitwisseling centraal staat. Graag laat de leverancier zich dan ook inspireren door de stelling van Albert Einstein dat niemand zoveel weet als iedereen.

Als oplossing denkt het telecombedrijf de oplossing te bieden met beter geïntegreerde portals, waar ook zaken uit de Web 2.0-wereld, zoals wiki's, een plaats vinden. Software voor telefooncentrales en call centers integreren de mogelijkheden van instant messaging, e-mail en telefonie. Daarbij zet het bedrijf ook stevig in op beveiligingsproducten, omdat ondanks de open communicatie er nog wel de nodige bedrijfsgeheimen zijn die bescherming verdienen.

Al met al wordt volgens Alcatel-Lucent voor de CIO de uitdaging groter dan vroeger. Enerzijds groeien de verwachtingen van het bedrijf en de gebruiker en moet de performance van het netwerk verbeteren. Aan de andere kant neemt de complexiteit wel toe en moet de ICT-beleid ook nog aansluiten bij de strategie van de onderneming. Handen uit de mouwen dus.

Bron: Techworld