Met camera's wordt het rijgedrag van de automobilist geanalyseerd terwijl hij op een stoplicht af komt rijden. Aan de hand van de snelheid, afremming en positie op de weg berekent het systeem met 85% zekerheid of iemand het rode licht gaat negeren.

15.000 auto's

Het team baseerde de code op het rijgedrag van 15 duizend auto's dat ze analyseerden op een kruispunt in Christiansburg, Virginia. Door robots in een lab het gedrag na te laten bootsen konden ze de code ontwikkelen.

De ontwikkelaars willen het algoritme inbouwen in slimme auto's. Ze verwachten dat auto's elkaar in de toekomst via vehicle-to-vehicle communication zullen kunnen waarschuwen. Het algoritme kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een auto die bij een licht staat dat op groen springt niet optrekt, omdat er vanaf de andere kant iemand door rood gaat rijden.

Volgens het MIT-team is er wel eerder dergelijke voorspellende software geschreven, maar het is de eerste keer dat er een zekerheidspercentage van 85% behaald is. Met behulp van het systeem kunnen aanrijdingen dus in veel gevallen voorkomen worden. De onderzoekers vonden een beslissend moment, enkele seconden voor een botsing, waarin de accuratesse van het systeem het hoogst is en de bestuurder nog tijd heeft om te reageren.

Ook voor vliegtuigen

De ontwikkelaars willen zich nu gaan richten op het ontwikkelen van een gesloten systeem waarbij de waarschuwingen ook echt gebruikt kunnen worden door slimme auto's. Er zijn plannen om ook een systeem te ontwikkelen voor de luchtvaart. Om zo onverwachte bewegingen van vliegtuigen te kunnen voorspellen.