Gisteren kopte de provider dat haar 'marktaandeel is gegroeid naar 10 procent', maar dat aandeel slaat dus alleen op de nieuwe internetaansluitingen in 2008, zo wordt duidelijk in het persbericht. Op de totale Nederlandse breedbandmarkt, met ruim 5,5 miljoen aansluitingen, blijft Alice met 50.000 abonnees nog onder de één procent.

Niettemin is het bedrijf tevreden met de prestaties. Een woordvoerster van Alice noemt het een 'mooie groei', en uit klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat klanten 'zeer te spreken zijn over de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de internet- en telefonieverbinding', zo meldt het concern.

Alice, dochter van BBNed, op zijn beurt eigendom van Telecom Italia, begon vorig jaar augustus met een 'double play' pakket van breedband plus telefonie voor 30 euro, ondersteund met een marketingcampagne waarin fotomodel Vanessa Hessler als boegbeeld fungeerde.

Telfort groeit sneller

Desalniettemin wordt Alice door de meest directe concurrent, KPN-dochter Telfort, flink voorbijgestreefd. Telfort Internet, dat najaar 2007 uit de startblokken ging, meldde onlangs dat het in augustus z'n 100.000ste abonnee verwachtte binnen te halen.

Dat Telfort twee keer zo hard loopt als Alice is volgens de woordvoerster van Alice geen wonder. "Telfort bestaat al langer. Wij zijn een relatief jonge organisatie. Bovendien had Telfort meteen vanaf het begin een breed portfolio aan diensten, waaronder mobiele telefonie. Wij hebben internet en telefonie pas later als losse diensten aangeboden."

De zegsvrouw stelt dat de omschakeling naar het ook los aanbieden van internet en telefonie geen reactie was op Telfort, maar al langer gepland. "We hebben dat zorgvuldig gepland. En het is een succesvolle strategie gebleken."

Voorzien in Hollandse behoefte

Ed Achterberg, analist bij Telecompaper, constateert dat Alice het 'redelijk goed doet'. "Ze zitten met een marktaandeel van minder dan één procent nog onder de waterrand, maar weten wel 10 procent van alle overstappers te strikken. Dan zijn ze redelijk succesvol in het pakken van klanten", aldus Achterberg.

De nieuwe prijsvechters voorzien duidelijk in een behoefte in een toch behoorlijk verzadigde breedbandmarkt. Achterberg: "Die goedkope pakketten doen het erg goed. Dat zie je aan zowel Telfort en Alice. Ook Tele2 en Online [voormalige Orange Breedband, red.] bewegen zich in dit segment. De gevestigde orde, de duurdere pakketten, lopen terug. Mensen gaan voor goedkoop en simpel. We zijn toch Nederlanders."