Het laatste ontslag bij Alladvantage.com hakt er aardig in: maar liefst eenderde van het totaal moet op zoek naar ander werk. Eerder dit jaar werden in twee ontslagrondes al 160 man de laan uitgestuurd. Het zijn indicaties dat het niet goed gaat met het bedrijf, dat dan ook zegt te werken aan een nieuwe strategie. Alladvantage.com is een van de pioniers van het zogeheten betaald surfen. Wie zich bij het Amerikaanse bedrijf registreerde kreeg in ruil voor het staren naar een vast frame met banners een bedrag in contanten uitbetaald, zo was het idee. Bovendien mocht Alladvantage.com het online gedrag van de klanten monitoren. Het bedrijf dacht hiermee goud in handen te hebben. Dat was niet zo: Alladvantage.com keerde drie keer zo veel dollars uit dan dat ze binnenhaalde. Verder staan de investeerders sinds de dotcom-crash van april niet meer te trappelen om geld te steken in verlieslijdende internetbedrijven. Vandaar dat Alladvantage het over een andere boeg gaat gooien. De overgebleven 230 personeelsleden zullen zich moeten concentreren op de b2b-markt en nieuwe advertentieproducten. Zo wil Alladvantage haar kennis van het beheren van gegevensbestanden delen met andere bedrijven. Tegen betaling uiteraard. Het ontwikkelen van nieuwe diensten voor de bestaande leden is in ieder geval op een laag pitje gezet. Eerder werd al besloten dat leden niet meer in contanten worden uitbetaald. In plaats daarvan mogen ze aan een loterij meedoen.