Telecomreus AT&T volgt met argusogen de Europese telecommarkt. De grootste provider en whole sale carrier speculeerde op de ETNO-conferentie in Brussel publiekelijk over een Europese entree. Volgens hoogste baas Randall Stephenson liggen er “gigantische mogelijkheden” in de zichzelf traag ontwikkelende mobiel breedbandmarkt.

Maar tegenover die mogelijkheden zijn er ook voldoende obstakels, vertellen telecomanalisten van IDC en Telecompaper aan Computerworld. Naast de complexe Europese regelgeving, die ook volgens Stephenson zelf “een heroverweging’ vergt, kan een dergelijke grote stap in Europa op veel weerstand van aandeelhouders rekenen.

Wat zou een Europese entree van AT&T betekenen wanneer Nederlandse telco's doelwit zijn? Computerworld zet de Hollandse prooien op een rij .

'Omzet per klant te laag'

Daarbij is ook de afzetmarkt niet interessant. “Het nadeel is dat Europa zeer competitief en sterk versnipperd is. De ARPU’s [jargon voor de omzet per klant per maand –red.] liggen veel lager dan AT&T gewend is”, aldus IDC-analist Rosalind Craven, die het verhogen van deze omzet een schier onmogelijke taak noemt.

In Nederland maakt slechts één telecombedrijf een serieuze kans. Craven: “Vodafone is de enige Europese telco die groot genoeg geacht wordt voor een significante impact op de business van AT&T. En dat zonder complicatie van gedeeltelijke staatseigendom.”

Een dergelijke overname kan positief uitpakken voor de Nederlandse eindgebruiker. Lees hier verder over de gevolgen van een Amerikaanse overname.