Het besluit van AltaVista om te switchen naar een 'opt-in' mogelijkheid, waarbij websurfers expliciet toestemming geven voor het doorspelen van hun gegevens, is een klap voor DoubleClick, meldt de Wall Street Journal. Als andere webportalen ook overgaan op 'opt-in' zou dat verregaande consequenties kunnen hebben voor de online advertentie-industrie. DoubleClick verkoopt de advertenties op de websites van AltaVista en verzamelt gegevens over de gebruikers van het populaire webportaal. Die gegevens worden gebruikt om doelgericht te adverteren. DoubleClick doet hetzelfde op ruim 1000 andere sites die behoren tot het DoubleClick-network. Een andere klant van DoubleClick, online supermarkt Kozmo.com, heeft besloten helemaal geen zaken meer te doen met het advertentiebedrijf. Volgens de Wall Street Journal omdat DoubleClick geassocieerd wordt met schending van privacy. Topman Joseph Park van Kozmo.com voegt daaraan toe dat zijn bedrijf heeft besloten helemaal te stoppen met banners. "Die leveren te weinig op", aldus Park. DoubleClick-topman Kevin O'connor verdedigde zijn bedrijf dinsdag in een speech op de Silicon Alley vakbeurs in New York. "Niemand wil informatie tegen consumenten gebruiken", zei O'Connor. "Dat soort praktijken moet worden gestopt." DoubleClick staat zwaar onder druk. Het bedrijf wordt onderzocht door de Federal Trade Commision en het Openbaar Ministerie in New York. Het OM in de staat Michigan verdenkt DoubleClick van het schenden van de lokale consumentenbeschermingwet en heeft een zaak tegen het bedrijf aangespannen. Met enkele voorbeelden gaf O'Connor tijdens zijn speech aan wat zijn bedrijf onderneemt om misbruik van gegevens tegen te gaan. "Wij richten ons op niet gevoelige informatie en ondersteunen privacyvoorvechters die protesteren tegen bijvoorbeeld het verspreiden van gezondheidsinformatie van kinderen", aldus O'Connor. De DoubleClick-topman kon het niet nalaten toch een tikje tegengas te geven. "Zonder online advertenties is er ook geen internet", zei O'Connor. "Internet kan alleen gratis blijven als het advertentiesysteem werkt."Eerdere relevante berichten: ICAP; Meer privacy in ruil voor meer advertenties (29 februari 2000) DoubleClick doorgelicht door Amerikaanse overheid (17 februari 2000) Zelfpromotie DoubleClick met privacycampagne (15 februari 2000)