Alle soorten professionele websites – groot of klein – mogen meedoen met het zogenoemde AltaVista Affliate Network. Voorwaarde voor deelname is wel dat het een goed werkende en geregeld ge-update site betreft. Als dat het geval is mogen populaire AltaVista-diensten worden gebruikt op een eigen site. Behalve de zoektechnologie levert AltaVista desgewenst ook gratis aandelenkoersen en de online vertaaldienst Babelfish. In ruil voor al dit nobele gedrag hoopt CMGI natuurlijk op meer bezoekers voor AltaVista, en dus meer advertentie-inkomsten. Websitebeheerders die gebruikmaken van de AltaVista-diensten krijgen drie dollarcent betaald voor elke bezoeker die vanaf hun site het AltaVista-netwerk benaderen. Elke op deze manier binnengehaalde bezoeker moet tenminste vier pagina's bezoeken, wil de deal winstgevend zijn. CMGI hoopt dan ook op een positief lange termijneffect, zodat concurrenten als Yahoo en Lycos voorbijgestreefd kunnen worden. Inmiddels zouden al zo'n 1600 sitebeheerders zich hebben ingeschreven voor het programma. Binnen een maand moeten dit er 10.000 zijn, verwacht AltaVista. Hierna wil het bedrijf het vizier richten op de miljoenen amateur-beheerders van homepages. ZDNet meldde overigens dinsdag dat AltaVista ook haar broncode zou vrijgeven. Dit berust volgens Slashdot.org op een misverstand; veel meer dan de HTML-code krijgen beheerders niet.