Altavista heeft afscheid genomen van het huidige logo; een berg met in gele letters `Altavista' en daaronder de woorden `The Search Company'. Daarentegen is de voorpagina nu meer uitgekleed en geheel geschoond van advertenties. Dat Altavista de kunst van Google heeft afgekeken blijkt verder ook uit de knop `Feeling confident'. Marktleider Google kent de knop `I'm feeling lucky' waarmee gebruikers bij een zoekopdracht direct naar de site van de eerst gevonden link gaan, zonder bij de lijst van zoekresultaten te komen. Altavista introduceert dat nu ook, schrijft CNet. De officiële lancering van het nieuwe Altavista-gezicht zou overigens dinsdag zijn, volgens CNet, al stond de nieuwe zoekmachine maandagmiddag ook al online. Met deze rigoureuze facelift probeert het bedrijf de ooit zo grote groep bezoekers terug te winnen. Wereldwijd heeft Altavista 33 miljoen bezoekers per maand. De Nederlandse Altavista had in november 2001 nog 911.411 unieke bezoekers, vorige maand was dat gedaald tot 736.896, zo blijkt uit cijfers van Altavista zelf. De uitgeklede zoekpagina van Altavista is een duidelijk teken van de richting die de zoekmachine vaart. In juli stopte het bedrijf al de verkoop van pop-up- en pop-underadvertenties. Altavista probeert de advertenties te beperken tot de aparte blokjes naast de zoekresultaten. Update, 15 nov. 14:45 uur: Aantal unieke bezoekers van Altavista toegevoegd. Eerdere cijfers waren afkomstig van bureau Nielsen/Netratings.