De nieuwe zoekmachine – die de naam Raging Search heeft meegekregen– komt naast de bestaande dienst. Raging Search zal ook gebruikmaken van de bestaande techniek. De verschillen zijn echter niet alleen optisch. Doordat de zoekdienst zeer sober van opzet is en geen portal-achtige diensten aanbiedt, zouden de resultaten volgens AltaVista zo'n 20 procent sneller op het scherm verschijnen. Snelheid staat dus voorop. AltaVista heeft moeite een haar marktaandeel vast te houden. De afgelopen tijd zijn er steeds meer toeters en bellen aan de dienst toegevoegd. Pamela Anderson en Garry Kasparov zijn ingehuurd om een mainstream-publiek te bereiken via een 120 miljoen dollar kostende reclamecampagne. Dit heeft allemaal niet mogen baten: het gat met bijvoorbeeld Yahoo en America Online is nog steeds gapend. Bovendien heeft AltaVista haar oude gebruikers van zich vervreemd. Vandaar de nieuwe dienst. De inkomsten moeten ergens vandaan komen. In plaats van banners zou AltaVista linkjes willen verkopen, zo weet CNet. Bedrijven kunnen zo hoog op de lijst van resultaten komen.