Bij start zegt AltaVista.nl zo'n 95 procent van alle Nederlandse webpagina's geïndexeerd te hebben. "Dat zijn niet alleen pagina's binnen het .nl-domein, maar ook .com en .net en sites die staan bij diensten als Geocities", zegt Roelf Sluman, de kersverse managing director van AltaVista Benelux en Oost-Europa.

Sluman, die eens journalist was en meest recent werkte bij AOL Europe, schat dat er 15 miljoen Nederlandstalige webpagina's zijn. "Bij start zijn we al marktleider, AltaVista heeft nu al 50 procent van de zoekmarkt in handen." Sluman strooit nog meer cijfertjes. "De helft van alle internettende Nederlanders heeft in de afgelopen maand tenminste eenmaal AltaVista bezocht."

AltaVista.nl, volgens Sluman de eerste activiteit van CMGI op de Nederlandse markt, heeft slechts twee werknemers. "We hebben twee man personeel, maar aan het Nederlandse project hebben 40 tot 80 mensen gewerkt", zegt Sluman. "Er is veel gebruik gemaakt van Europese collega's."

Maandelijks 35 miljoen zoekopdrachten

De Nederlandse zoekmarkt is nog niet verzadigd, daar is Sluman van overtuigd. "We zijn niet de allereerste in Nederland, maar er is nog genoeg groei." Als uitgangspunt neemt Sluman de zoekopdrachten van Nederlanders op AltaVista.com. "Maandelijks zijn 35 miljoen searches afkomstig uit Nederland op de Amerikaanse site", zegt Sluman.

AltaVista.com zal niet automatisch doorverwijzen naar AltaVista.nl, een trucje dat concurrent Lycos wel toepast. "Wij hebben ervoor gekozen dat niet te doen. Via een grote marketingcampagne zullen we dus onze Nederlandse site moeten promoten", legt Sluman uit. "Op de Amerikaanse site komt overigens wel een linkje naar AltaVista Nederland."

Veel content

Op het nieuwe webportaal wordt de nadruk gelegd op zoeken van websites, plaatjes en multimedia. De zoekmogelijkheden worden omlijst met diverse diensten en Nederlandstalige webinhoud voor de meer ervaren internetgebruiker. Zo biedt Auto Trader de mogelijkheid een leuke occasion op te sporen, kan via VakantieNet een reis worden geboekt en verzorgt VNU's Spott de online veiling. Computernieuws wordt verzorgd door WebWereld.

"Zelf zullen we ook content gaan maken", vertelt Sluman. "In de Verenigde Staten is er AltaVista Live. Daar werkt een heel redactieteam aan. Op termijn komt dat concept ook naar Nederland."

Sluman is verantwoordelijk voor de Benelux en Oost-Europa. Na Nederland komt België als eerste aan bod met een Franstalige en Nederlandstalige site. In totaal steekt AltaVista Inc. 40 tot 50 miljoen dollar in haar Europese uitbreiding. Er bestaan al AV-sites voor Scandinavië, Groot-Brittannië en Duitsland.Eerdere relevante berichten:AltaVista breidt haar zoekmachine uit (09 februari 2000)AltaVista betaalt sitebeheerders voor doorklikken (02 februari 2000)Beursgang AltaVista moet 300 miljoen dollar opleveren (20 december 1999)