" UPC doet niet wat ze belooft en moet dus zelf geld teruggeven aan gedupeerde klanten", schrijft de Consumentenbond in een persbericht. Hiermee geeft de bond nogmaals aan een oplossing na te streven zoals die werd getroffen met Casema. Dat kabelbedrijf gaf in totaal vier miljoen gulden terug aan haar klanten. De Consumentenbond start ook een lobby bij de politiek om snel open toegang tot de kabel in te voeren. Wanneer meerdere internetaanbieders op een kabelnet zitten, zal er door concurrentie betere dienstverlening komen, zo luidt de argumentatie. Het alternatieve plan gaat uit van een eenmalig financieel gebaar van 50 gulden richting gedupeerde klanten. Daarnaast wil de bond een kortingsregeling van 15 gulden per maand per klant in regio's waar klanten niet krijgen wat UPC belooft. Ook wil de bond dat UPC zich laat doorlichten door een onafhankelijke instantie. Onderzocht moet worden of het bedrijf voldoet aan haar eigen propositie. De bond wil dat UPC alle reclame-uitingen aanpast en een klantenstop invoert totdat bewezen is dat de technische oplossingen die ze heeft aangekondigd werken. Eind vorige week maakte UPC haar eigen Garantie Plan bekend. Klanten die 24 uur offline zijn, krijgen volgens dit plan de abonnementskosten van twee dagen terug. De Consumentenbond noemt het garantieplan 'volstrekt onvoldoende'. "De meeste klachten vallen niet onder de regeling en er kleven praktische bezwaren aan", aldus de bond.