App-ontwikkelaars voor Android krijgen van Amazon een alternatieve API (Application Programming Interface) aangeboden voor mobiele advertenties. De Amazon Mobile Ads API (bèta) werkt niet alleen voor apps op de Kindle Fire maar voor apps op alle Android-apparaten.

Het platform is een alternatief voor Google's mobiele advertentiesysteem AdMob en belooft “hoge kwaliteitsadvertenties van Amazon en andere merkadverteerders."

Beperkt aanbod

Het gebruik van de API is enigszins beperkt. Amazon biedt zijn advertenties eerst aan in de Verenigde Staten. Daarnaast hanteert het de voorwaarde dat ontwikkelde applicaties worden aangeboden in de Amazon Appstore voor Android. Deze applicatiewinkel is voor gebruikers vooralsnog alleen geopend in Amerika, Japan, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje.

Het platform is daarentegen niet gebonden aan Amazons eigen Android-tablet Kindle Fire (HD). De advertenties kunnen dus in apps op alle Android-apparaten verschijnen. Dit zou er op kunnen duiden dat het bedrijf op lange termijn plannen heeft voor de bouw van een volledig mobiel advertentieplatform, zo veronderstelt techsite The Verge.

Google's vaarwater

Amazon zet zichzelf direct in de markt. Het bedrijf belooft ontwikkelaars “concurrerende CPMs" (Cost Per Impression) en komt daarmee rechtstreeks in het vaarwater van Google, dat het leeuwendeel van zijn inkomsten verdient uit advertenties.

Amazon presenteert op zijn ontwikkelaarspagina direct een aantal succesverhalen van app-bouwers, die meer inkomsten genereren door te kiezen voor de Amazon Mobile Ads API.