Recent verkreeg online winkel Amazon een felbegeerd patent voor haar zogeheten 'Affiliates Program'. Hiermee kunnen beheerders van websites hun bezoekers doorverwijzen naar Amazon. In ruil voor een percentage van het aankoopbedrag van een product.

De toewijzing van het patent lokte veel commentaar uit. Amazon zou volgens haar critici zaken patenteren die zeer wijdverspreid binnen de e-commerce zijn. In september vorig jaar kreeg 's werelds grootste online winkel al een patent op haar 1 Click-dienst, waarmee klanten niet meer iedere keer al hun gegevens hoeven in te vullen. Ook tegen dit patent bestaat veel bezwaar.

In een open brief probeert Amazon-topman Bezos te gemoederen wat te sussen. Wat hem betreft mogen de patentwetten worden herzien. Zo zou een patent slechts vijf jaar in plaats van zeventien jaar geldig moeten zijn. Bovendien moet deze wijziging met terugwerkende kracht op de huidige patenten worden toegepast.

Bovendien zouden er minder patenten moeten worden toegekend en zou voor toewijzing een bezinningsperiode van een maand moeten gelden, waarin iedereen commentaar op een aanvraag mag leveren. Bezos heeft hierover naar eigen zeggen al overleg gevoerd met politici en juridisch specialisten.

Specialisten verwelkomen Bezos' initiatief, maar zetten hier tegelijkertijd vraagtekens bij. Zo vraagt men zich af of een periode van vijf jaar nog steeds niet veel te lang is in de snel veranderende internetwereld.