Dat hebben beide bedrijven bekendgemaakt. Amazon neemt Zappos over in ruil voor 10 miljoen eigen aandelen, die volgens Amazon een waarde vertegenwoordigen van 807 miljoen dollar. Ook krijgt het Zappos-team een extra bedrag van 40 miljoen dollar. Amazon en Zappos verwachten de deal later dit jaar af te ronden.

Zappos, dat zijn naam ontleent van het Spaanse woord voor schoenen (zapatos), werd in 1999 opgericht. Aanvankelijk verkocht Zappos alleen schoenen, maar in de loop der jaren is de webwinkel ook onder meer handtassen, juwelen en kleding gaan verkopen. Zappos levert alleen maar in de Verenigde Staten en Canada.

Klantenservice

Zappos.com verkocht in 2008 producten voor meer dan 1 miljard dollar. Zappos-ceo en oprichter Tony Hsiesh zegt dat het geheim van succes zit in goede klantenservice. Op zijn aandringen zouden callcenter medewerkers de volledige vrijheid hebben om klantenproblemen op te lossen, zonder eerst vooraf toestemming van de manager nodig te hebben.

Het huidige management van Zappos blijft zitten en zal onafhankelijk blijven opereren, aldus Amazon in een persbericht. "We zijn van plan om Zappos te leiden zoals we altijd gedaan hebben", schrijft Hsieh aan zijn medewerkers.

Endless.com

Amazon opende in 2007 een eigen webwinkel met schoenen en handtassen: endless.com. Maar deze site kon het succes van Zappos niet evenaren. Zappos had in juni 2009 4,5 miljoen unieke bezoekers, Endless 770.000, aldus comScore.