Het bedrijf liet dit weten in een reactie op een klacht van een Britse klant over Webwise, het systeem van het bedrijf Phorm, dat permanent het surfgedrag van gebruikers peilt voor het sturen van gerichte advertenties.

Privacy

De klant wilde een garantie dat zijn aankoopgeschiedenis op Amazon.co.uk niet gedeeld werd met Phorm. De gebeden van de klant werden verhoord. In een reactie mailde Amazon: "We hebben Webwise gevraagd onze domeinen terug te trekken uit hun systeem." Verder commentaar geeft Amazon niet over de beslissing.

Privacygroep Open Right Group laat weten zeer tevreden te zijn met de beslissing van Amazon. "We verwachten dat meer sites niet meewerken aan Phorm, en dat isp's plannen laten vallen om internetgebruikers te bespioneren."

Telefoonoperator British Telecom gaf vorig jaar toe Phorm getest te hebben, zonder de gebruikers daarvan op de hoogte te brengen. Phorm is ook in gesprek met andere isp's, Virgin Media en Carphone Warehouse, om samen te werken aan 'behavioural advertising'.

Google tegen Phorm?

Vorige maand stuurde de Open Rights Group een open brief aan enkele grote internetspelers (waaronder Google en Microsoft) om alle medewerking met Phorm te blokkeren. Ook Google overweegt zich terug te trekken uit Phorm, zegt een woordvoerder van dat bedrijf tegen de IDG-nieuwsdienst.

De Europese Commissie liet dinsdag weten dat Groot-Brittannië meer moet doen om privacy en persoonsgegevens te beschermen tegen advertentietechnieken als Phorm. Anders neemt de EU juridische stappen.