Dat meldt CNet. Amazon.com werkte dit weekend haar speelgoedcatalogus bij. De spectaculaire uitverkoop waar die update mee gepaard ging, was echter niet helemaal de bedoeling van de e-commercereus.

Door een fout tijdens de update waren veel producten met 50 procent of meer afgeprijsd. Bezoekers van Amazons speelgoedwinkel ontdekten al snel dat de prijzen wel erg laag waren en plaatsten direct bestellingen. Het nieuws over de uitverkoop ging via message boards snel het web over, wat het aantal orders in rap tempo deed toenemen.

Amazon is nu druk bezig om alle orders die van vrijdagavond en zaterdag dateren, de periode dat de 'uitverkoop' gaande was, terug te draaien. Klanten mogen kiezen: de bestelling laten doorgaan, maar wel tegen de normale Amazonprijzen, of de order schrappen. Als goedmakertje krijgen klanten een tegoedbon van vijf dollar voor de Amazonsite.

Het terugdraaien van de bestellingen heeft bij sommige klanten kwaad bloed gezet. Enkele kopers dienden klachten in bij een consumentenvereniging in Washington, de staat waar Amazon.com haar hoofdkantoor heeft staan.

Maar lang niet iedereen is teleurgesteld in de actie van Amazon. Een vrouw die acht artikelen bestelde, kreeg een email dat er toch twee naar haar onderweg zijn. Daaronder een op afstand te bedienen speelgoedauto die zij bestelde voor twintig dollar. Het artikel kost bij Amazon normaal 80 dollar. In totaal had de vrouw voor 67 dollar artikelen besteld, die haar normaal 640 dollar zouden kosten.

Amazon is niet de enige webwinkel die de laatste tijd tegen foutieve, te lage, prijzen producten heeft verkocht. Vorige maand konden webshoppers al hun hart ophalen bij Buy.com, Staples.com en eZiba.com. Volgens CNet gingen producten bij die sites door fouten ook al korte tijd 'zo goed als gratis' weg.