Internetgebruikers kunnen sinds dinsdag een bedrag tussen de 1 en 50 dollar overmaken naar hun favoriete webstek. Met dank aan Amazon dat voor deze dienst wel 15 dollarcent plus 15 procent van het totale transactiebedrag opstrijkt. De dienst is gericht op sites die het zich niet kunnen veroorloven om een betalingssysteem op te zetten, en kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het betalen voor het downloaden van muziek of video's. De deelnemende sites kunnen bezoekers via hun site wijzen op de mogelijkheid om geld te storten. Amazon zorgt vervolgens voor de afhandeling van de giften. Sites die in aanmerking willen komen voor het programma, moeten zich aanmelden bij Amazon. De dienst zou met name aantrekkelijk zijn voor sites die gratis diensten en producten aanbieden, zoals bijvoorbeeld sites met gratis fonts. Ook de humoristische site SatireWire.com hoopt met behulp van de giften van fans minder afhankelijk te worden van advertentie-inkomsten. "De weg naar het faillissement is geplaveid met businessplannen die gebaseerd zijn op advertentie-inkomsten. Het zou leuk zijn als dit een alternatieve bron van inkomsten blijkt te zijn", aldus Andrew Marlatt, de beheerder van SatireWire.com. Kritiek Wired News wijst er op dat het Amazon Honor System de webwinkel in staat stelt om het surfgedrag van zijn 30 miljoen klanten nog beter te volgen. Amazon-klanten hebben al een cookie op hun pc staan, waardoor Amazon ze kan herkennen als ze de site van de boekhandel bezoeken. Met behulp van dit cookie zou het nu ook mogelijk zijn om de klanten te volgen die een bij het Amazon Honor System aangesloten site bezoeken. Ook als bezoekers helemaal geen betaling willen doen, kan Amazon toch zien dat hun klanten de site bezoeken, omdat het 'betaalvenster' elke keer van de Amazon-servers wordt opgehaald. Alan Kaplan van Amazon wijst de kritiek echter van de hand. "In theorie zouden we inderdaad kunnen volgen welke sites onze klanten bezoeken, maar we hebben een filter geïnstalleerd." Amazon zou geen plannen hebben om de informatie over het surfgedrag te koppelen aan de koopadviezen die de webwinkel aan klanten geeft. Privacyvoorvechters vrezen echter dat Amazon later zal besluiten om daarvan af te stappen. Analisten zien het plan van Amazon als een desperate poging om winstgevend te worden. "Het is duidelijk dat Amazon nodig winst moet maken", aldus Avivah Litan van GartnerGroup tegenover TechWeb. "Ze moeten elke mogelijkheid aangrijpen om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren." Amazon kondigde eind januari aan dat het bedrijf aan het eind van dit jaar winstgevend wil zijn. Analisten betwijfelen of het vlaggenschip van de e-commerce daarin zal slagen. Ravi Suria, een invloedrijke analist van Lehman Brothers, voorspelde deze week dat Amazon in het derde kwartaal door zijn geld heen zal zijn.