WindowShop.com, de nieuwe multimediakijkshop van Amazon biedt een rijk, multimediaal equivalent van het snuffelen door platenbakken in de muziekzaak of het zoeken naar een dvd in de videotheek. Maar wel virtueel uiteraard.

Virtuele en visuele verleiding

De gebruiker kan met de muis of spatie- en pijltoetsen door een enorme collectie albums, films en tv-shows heen vlinderen. De etalage bestaat uit eindeloze rijen vooral tweedimensionale afbeeldingen die ranglijsten vormen van bijvoorbeeld best verkochte tv-shows of net uitgebrachte muziekalbums.

In het midden van het scherm lijken de afbeeldingen naar de gebruiker toe te bewegen omdat ze groter worden en voor de anderen schuiven. Dit geeft een quasi 3D effect, enigszins vergelijkbaar met iTunes Album View.

Geen zoekfunctie

Muziek en filmfragmenten zijn meteen te luisteren of te zien, en met een druk op de knop wordt de klant doorgesluisd naar de site van Amazon om het album of de dvd te kunnen bestellen.

Amazon kan uiteraard niet om z'n roots heen en biedt ook boeken aan op WindowShop, al kan het daarbij weinig multimediale meerwaarde bieden. Opmerkelijk is het ontbreken van een zoekfunctinaliteit op de site. Het blijft beperkt tot visueel vlinderen.