Dat schrijft The Wall Street Journal. De e-mails zouden vooralsnog alleen naar Amerikaanse klanten worden gestuurd. Tot nu toe beslist de redactie van Amazon nog zelfstandig welke boeken in de e-mails worden besproken en al dan niet aanbevolen. De redacteuren zullen dat blijven doen, maar voortaan krijgen uitgevers ook de mogelijkheid een aanbeveling te kopen. De klanten wordt in de e-mail zelf niet verteld welke besprekingen 'gekocht' zijn en welke niet, aldus The Wall Street Journal. De lezer heeft wel een mogelijkheid daar achter te komen, maar alleen door op een hyperlink te klikken die naar de website van Amazon leidt. In het verleden heeft Amazon al kritiek gekregen omdat de webwinkel zich door uitgevers liet betalen voor het op een prominente plek op de site plaatsen van boektitels. Die praktijk, die ook in 'offline' boekwinkels wel voorkomt, tast volgens critici de redactionele onafhankelijkheid aan en maakt het voor klanten onduidelijk wat reclame is en wat niet. Amazon kondigde bij de presentatie van de kwartaalcijfers eind januari aan dat het bedrijf voor het eind van het jaar haar eerste operationele winst zal behalen. Dat moet enerzijds gebeuren door de kosten te drukken (zo komen 15 procent van de banen bij Amazon te vervallen) en anderzijds door steeds nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Eerder deze week lanceerde Amazon een dienst waarbij internetters geld kunnen overmaken aan hun favoriete sites. Het gaat daarbij om sites van kleine bedrijven die bijvoorbeeld muziek- of videodownloads aanbieden en zich geen eigen betalingssysteem kunnen veroorloven. Amazon ontvangt van elke transactie 15 dollarcent en 15 procent van het totale overgemaakte bedrag. "Links en rechts probeert Amazon nieuwe inkomstenbronnen te genereren. Ik verwacht dat het bedrijf de komende tijd regelmatig dit soort aankondigingen zal doen", zo zegt Forrester-analist Abigail Leland.