Developers kunnen met de Mobile Payments Service een 'Betaal met Amazon'-knop op hun site of in een losse applicatie bouwen. Die knop leidt gebruikers naar de betaalomgeving van Amazon waar de content of applicatie gekocht kan worden.

De dienst detecteert automatisch of er een smartphone gebruikt wordt, en schakelt dan over naar een mobiele interface. Betaling gebeurt met de Amazon-inlog van de klant die is gekoppeld aan zijn of haar creditcard. Na betaling wordt de klant teruggeleid naar de mobiele site, waar de aankoop klaarstaat.

Overstappen

Handmark, dat games ontwikkelt voor diverse platformen, heeft al aangegeven over te stappen naar Amazons Mobile Payments Service. Voorheen gebruikte de gameproducent andere afrekenmethoden: via de telecom carrier, met de creditcard of via PayPal.

Developers die Amazons betaalmogelijkheid al hadden ingebouwd in hun niet-mobiele websites, hoeven niks te doen, belooft Amazon. De betaaldienst detecteert immers automatisch vanaf welk apparaat gesurft wordt, en switcht indien nodig naar een mobiele interface.

Apple en PayPal

Met deze nieuwe betaaldienst wordt Amazon een directe concurrent van Apple en PayPal. Omdat Amazon ook afrekenen via het web mogelijk maakt, biedt het bedrijf developers een betaalmogelijkheid voor álle smartphoneplatformen. Dat is een veel bredere doelgroep dan Apple bedient met alleen iTunes. PayPal biedt al een dergelijke mobiele afrekenmogelijkheid aan developers, en heeft onder meer een samenwerking met RIM voor applicatieverkoop in de BlackBerry App World.

Mobiel betalen staat in het Westen vooralsnog in de kinderschoenen. Waar een land als Kenia al 7 miljoen mobiel betalende burgers kent, ploeteren bedrijven in Nederland om gebruikers aan zich te binden. Het bedrijf Payter probeert nu al jaren via nfc-technologie voet aan grond te krijgen. Rabobank doet ook pogingen op mobiel betalen te laten inburgeren.

Mobile Payments Service