Dat meldt CNet op basis van bronnen bij het bedrijf. Amazon zou de afgelopen maanden het aantal medewerkers van de afdeling voor de online veiling hebben teruggebracht, de bij de veiling betrokken klantenservice hebben verkleind en een programma voor samenwerking met derde partijen hebben gestaakt. Verder zouden de veilingactiviteiten niet langer onder leiding van één manager staan. Amazon lanceerde zijn online veilingsegment twee jaar geleden grootschalig. De veilingen waren onderdeel van de agressieve uitbreidingsplannen van het e-commercebedrijf. Analisten gaven Amazon vanwege zijn reputatie een goede kans om een geduchte concurrent van marktleider eBay te worden. Maar volgens een analist van Deutsche Bank heeft Amazon in een poging te bezuinigen de blik op de veilingactiviteiten gericht. "Ik geloof niet dat Amazon op dit moment veel energie in de veilingen steekt, en ik verwacht niet dat ze dat binnenkort wel gaan doen. Dit lijkt duidelijk een van de gebieden waar de webwinkel wil snijden", aldus de analist. Het veilinggedeelte is volgens de analist nauwelijks van belang voor de totale omzet van het bedrijf. Sinds Amazon in de zomer van 2000 een nieuwe vormgeving voor de site lanceerde, nemen de veilingen al een aanzienlijk minder prominente plaats, zo zegt een woordvoerder van The Auction Guild, een organisatie die publiceert over de online veilingbranche. "Als je niet weet dat Amazon een veiling heeft, zal je er niet zo snel terechtkomen. De veilingen zijn volledig gemarginaliseerd." Amazon bevestigt dat er minder nadruk op de veilingen is komen te liggen, maar stelt dat zij onderdeel blijven uitmaken van de strategie van de webwinkel. Volgens gegevens van Nielsen NetRatings is het marktaandeel van Amazon in de online veilingmarkt gedaald van 3,2 procent mei vorig jaar tot 2 procent in mei 2001. Marktleider eBay versterkte zijn positie in de periode: het marktaandeel liep op van 57,8 tot 63,4 procent.