De supersnelle bezorgdienst ontstaat uit een samenwerking met Kozmo.com, net als Amazon.com een jong internetbedrijf. Amazon.com steekt 60 miljoen dollar in Kozmo.com en koopt mogelijk later nog meer aandelen. De bedrijven gaan een strategische alliantie aan voor drie jaar. Amazon.com, 's werelds bekendste online warenhuis, biedt meer dan 18 miljoen unieke artikelen aan. Deze zullen lang niet allemaal direct bezorgd kunnen worden. De unieke dienst wordt alleen geboden voor een selectie van boeken, cd's en speelgoed. Kozmo.com, dat over enkele weken haar beursgang zal aankondigen, is actief in enkele grote Amerikaanse steden. Daar bezorgt het bedrijf producten uit haar eigen catalogus. Die is gevuld met producten die worden verkocht in kleine supermarkten. Kozmo.com verhuurt ook videobanden, DVD-tjes en cd's. Dat Kozmo.com nu ook producten van andere bedrijven gaat bezorgen is een indicatie voor de gewijzigde strategie van het bedrijf. De ondernemers zien zich als een dienstverlener voor andere 'dot-coms' en gaan de concurrentiestrijd aan met gevestigde ondernemingen als UPS en Federal Express. De oprichter van Kozmo.com heeft ex-managers van die koeriersbedrijven aangetrokken om het bedrijf te leiden. Afgelopen week werd bekend dat online supermarkt Peapod, dat net als Kozmo.com producten uit eigen catalogus in korte tijd levert, grote financiële problemen heeft. Enkele investeerders hebben zich teruggetrokken en het bedrijf heeft een fikse schuld. Amazon.com opent op 30 maart een servicecentrum in Den Haag. Daarmee opent het bedrijf haar derde Europese kantoor. Amazon is al aanwezig in Groot-Brittannië en Duitsland.Eerdere relevante berichten: Amazon: weer hogere omzet, weer groter verlies (03 februari 2000) Linux-goeroe roept op tot boycot Amazon (20 december 1999)