Gemiddeld genomen heeft Amazon de afgelopen drie maanden 143 e-books verkocht per 100 boeken met een harde kaft. Dat is opmerkelijk, vindt ceo Jeff Bezos van Amazon. Hij wijst erop dat het bedrijf al 15 jaar hardcovers verkoopt en pas 33 maanden e-books aan de man brengt.

Prijsverlaging Kindle

De snelle groei van de e-book verkoop ligt volgens Bezos aan de prijsverlaging van de Kindle, de e-reader van Amazon. Een Kindle kost tegenwoordig 189 dollar in plaats van 259. "We hebben een breekpunt bereikt met de nieuwe prijs van de Kindle, de verkoop van het apparaat is verdriedubbeld sinds de prijsverlaging", aldus de topman.

Meer dan een half miljoen e-books die worden aangeboden voor de Kindle, kosten 10 dollar of minder. In totaal heeft Amazon 630.000 betaalde e-books. Daarnaast zijn er 1,8 miljoen gratis digitale boeken te verkrijgen, die zijn niet meegenomen in de cijfers.

Mijlpaal

Hoe de verkoop van paperbacks zich verhoudt tot de e-bookverkoop maakt Amazon niet bekend. Wel wordt duidelijk dat die nog steeds hoger ligt. Paperbacks zijn vaak vele malen goedkoper dan hardcovers.

De mijlpaal die het e-book heeft bereikt, betekent niet direct de doodsteek voor het hardcover boek. Volgens de American Publishers Association is de verkoop van boeken met een harde kaft dit jaar al met 22 procent gestegen.

Papier gaat verliezen

Mike Shatzkin, oprichter en ceo van de Idea Logical Company die uitgevers advies geeft over digitalisering, zegt tegen The New York Times dat het papieren boek het uiteindelijk gaat verliezen van het elektronische. "Dit was een dag die eraan zat te komen, die moest komen", zegt hij. Volgens Shatzkin zal de verkoop van papieren boeken binnen een decennium minder dan 25 procent van de hele boekenmarkt innemen.