Amazon maakte maandag meevallende resultaten bekend, maar de verlaging van de omzetverwachting woog zwaarder voor beleggers en het aandeel daalde 7,5 procent in de nabeurs handel tot 14,82 dollar. De webwinkel leed over het afgelopen kwartaal een verlies van 168,4 miljoen dollar, fors minder dan het verlies van 317,2 miljoen over dezelfde periode vorig jaar. Het verlies per aandeel liep terug van 91 naar 47 dollarcent. Exclusief allerlei eenmalige posten als reorganisatielasten en amortisatie van goodwill kwam het verlies per aandeel uit op 16 dollarcent. Dat was ruim minder dan de 22 dollarcent waar analisten op hadden gerekend. De omzet steeg ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 16 procent tot 668 miljoen dollar. Dat was iets minder dan verwacht en een lichte daling ten opzichte van de omzet van 700 miljoen dollar in het voorgaande kwartaal. Analisten waren met name teleurgesteld over de omzetprognose voor het gehele boekjaar. Amazon rekent nu op een omzetgroei van 11 tot 16 procent over 2001. Enkele maanden geleden had de webwinkel nog een omzet van 20 tot 30 procent voorspeld. Amazon staat onder grote druk om eindelijk eens een winst te maken. De webwinkel heeft eerder voorspeld in het laatste kwartaal van dit jaar op operationele basis een winst te zullen rapporteren. Amazon zegt op schema te zitten om die doelstelling te halen. De brutomarge is in ieder geval gestegen van 23,5 procent vorig jaar tot 26,9 procent in de afgelopen drie maanden. Minder positief is dat Amazon bij zijn kernactiviteit, de verkoop van boeken, muziek en cd's, de omzet slechts met één procent zag groeien vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Samenwerking met AOL

Wel heeft Amazon een belangrijke stap gezet op weg naar de benodigde 900 miljoen dollar financiering voor dit jaar, nu AOL 100 miljoen dollar in het bedrijf pompt als onderdeel van een marketingovereenkomst. De twee bedrijven zullen gezamenlijk online winkeldiensten ontwikkelen en elkaars producten promoten. Het aanbod van Amazon zal meer onder de aandacht van AOL-gebruikers worden gebracht. Volgens moederbedrijf AOL Time Warner besteedden de abonnees van America Online het afgelopen kwartaal 7,8 miljard dollar aan online aankopen. Amazon zal onder de overeenkomst onder meer abonnementen voor de internetdienst en andere diensten van AOL Time Warner verkopen. De samenwerking zal op internationale schaal plaatsvinden. De overeenkomst is een uitbreiding van een uit 1997 stammende kleinschalige marketingovereenkomst van de twee partijen.