Volgens Vogels is door de verandering van een push naar een pull model bij webwinkels de toekomst van een onderneming erg onzeker geworden. Bedrijven zullen dus moeten blijven focussen op innovatie en de controle uit handen geven, zet de cto uiteen op The Next Web conferentie in de Westergasfabriek in Amsterdam.

"In de afgelopen tien jaar zijn er een hoop dingen drastisch veranderd. De keuzemogelijkheden zijn enorm toegenomen", zet Vogels uiteen. Daarnaast is de consument enorm zeker van zijn zaak geworden. "Ze weten precies wat ze willen." Ook de concurrentie is door de vele mogelijkheden van het internet enorm toegenomen.

On demand

Vroeger was het nodig om veel tijd te besteden aan het veiligstellen van een constante stroom van grondstoffen. Volgens Vogels is het op dit moment juist mogelijk om het om te draaien en de grondstoffen on demand te verkrijgen. "Als je nu een jurk wilt maken ga je naar een bedrijf met je design", geeft hij een voorbeeld. "Dat bedrijf zoekt dan voor jou verschillende leveranciers die de jurk voor je samenstellen."

Vogels benadrukt het erg belangrijk is alle grondstoffen on demand te krijgen. "Je moet alleen betalen voor wat je gebruikt." Amazon heeft dit zogenaamde pull model toegepast. Daardoor is het aantal producten dat Amazon kan leveren van van tien miljoen in 2007 gestegen naar 14 miljoen vandaag de dag.