Wie naar de site van Kindle surft, wordt geconfronteerd met de mededeling dat de Kindle is uitverkocht en pas weer leverbaar zal zijn op 3 december. Opmerkelijk, de markt voor lezers van e-books is vanaf het begin al zeer moeilijk geweest en veel bedrijven die Amazon voor gingen faalden stuk voor stuk. Met de lancering van de Sony Reader leek het tij al enigszins te keren. Het apparaat werd eind vorig jaar gelanceerd in de Verenigde Staten voor een prijs van 350 dollar en was tegen de kerst vrijwel overal uitverkocht.

Gesterkt door dit succes kwam Amazon met de plannen voor de Kindle, wederom een oplossing voor het lezen van e-books, maar in tegenstelling tot de visie van de concurrentie, geen poging om het traditionele boek te vervangen, aldus Jeff Bezos, oprichter van Amazon: "We weten dat het niet mogelijk is om boeken te vervangen door een elektronische variant. Daarom hebben we besloten om een nieuw product te maken dat mogelijkheden heeft die een traditioneel boek nooit zal kunnen hebben." Een slimme zet van Amazon, want de consument verzet zich al jaren tegen pogingen om het boek zoals we dat nu kennen te vervangen, al was het alleen al om nostalgische redenen.

Succes of hype?

Het ziet er dan ook naar uit dat de strategie van Amazon succes heeft. In minder dan zes uur na de lancering van het apparaat, was de Kindle, met een prijs van 399 dollar, al volledig uitverkocht . Dat zegt uiteraard niets over de hoeveelheid die Amazon op voorraad had, maar de 600 reacties tellende recensiepagina op de site van het bedrijf maakt op z'n minst duidelijk dat het succes meer inhoudt dan een zorgvuldig geregisseerde hype. Onbegrijpelijk is het succes van de Kindle allerminst. Amazon heeft gekeken naar de concurrentie en techniek gecombineerd met de vraag waar het bedrijf als geen ander een antwoord op weet: "Wat verlangt een lezer?"

De Kindle maakt net als de Sony Reader gebruik van E Ink, de techniek waarbij zwarte tekst door een korte elektrische impuls op een (onverlichte) grijze achtergrond verschijnt. Eenmaal geplaatst blijft de tekst staan totdat een nieuwe impuls deze vervangt, kortom, ook zonder stroom is de laatstgetoonde pagina nog te lezen. De kracht zit hem echter in de draadloze mogelijkheden. Via elke (toegankelijke) draadloze verbinding kunnen (tegen betaling) boeken gedownload worden tegen prijzen die substantieel lager liggen dan bij traditionele boeken. Ook ondersteunt de Kindle het lezen van weblogs, kranten, e-mail en bevat het zelfs een ruwe webbrowser.

Op 3 december zal de Kindle weer op voorraad zijn. In de hype is Amazon in ieder geval geslaagd, maar of het apparaat in werkelijkheid zo praktisch is dat het de markt van e-books een nieuwe impuls kan geven, zal snel blijken.