AMD heeft het afgelopen jaar flink terrein gewonnen, zo blijkt uit een onderzoek van Gartner Dataquest. Vooral in de particuliere markt, waar AMD traditioneel toch al het sterkst in is, heeft het bedrijf zijn positie verbeterd. In het derde kwartaal bevatte in West-Europa 49 procent van alle verkochte pc's in de particuliere markt een AMD-processor. In hetzelfde kwartaal vorig jaar was dat nog slechts 25 procent. In Japan is inmiddels meer dan de helft van alle pc's (54 procent) die thuisgebruikers aanschaffen uitgerust met een processor van AMD. Hier was het marktaandeel een jaar geleden nog 24 procent. Vergeleken bij deze cijfers bleef de winst van AMD in de Verenigde Staten wat achter. Het bedrijf breidde zijn marktaandeel uit van 17 tot 27 procent. Volgens Gartner Dataquest rukt AMD ook op in de zakelijke markt. Zo heeft het bedrijf inmiddels een marktaandeel van 40 procent onder het Amerikaanse midden- en kleinbedrijf. De cijfers hebben betrekking op de periode voor de introductie van de Athlon XP, het nieuwe paradepaardje van AMD. Deze chip werd begin oktober uitgebracht en was goed voor een nieuwe serie prijsverlagingen door zowel concurrent Intel als AMD zelf. AMD zou deze kwartaalperiode profiteren van het tekort aan Intel-processors, waardoor veel pc-leveranciers op AMD-chips moeten overstappen.