Met de kastjes is het mogelijk tegelijkertijd TV te kijken en te chatten of e-mailen. Mensen die dezelfde uitzending bekijken kunnen met elkaar chatten. De set-top boxen beschikken niet over de mogelijkheid programma's op te nemen. Deze komen begin 2001 op de markt. De techniek wordt geleverd door TiVo. Microsoft biedt met haar UltimateTV dezelfde mogelijkheden. In Nederland zal UPC soortgelijke diensten aanbieden. America Online verkoopt de set-top boxen eerst in een beperkt aantal steden. Rond de kerst is dan de rest van de VS aan de beurt. Naast netdiensten biedt AOL TV ook een TV-gids, geordend op genre. De service zal ook links aanbieden die verwijzen naar websites gerelateerd aan de TV-programma's. De maandelijkse kosten bedragen 24,95 dollar voor AOL TV en 36,90 dollar voor AOL en AOL TV. Volgens analisten zitten consumenten niet meteen te springen om diensten als AOL TV. De verkoop van de kastjes zal dan ook langzaam starten en in de toekomst grote vormen aannemen. Forrester Research voorspelt dat rond 2004 de inkomsten uit interactieve televisie negen miljard dollar bedragen. Advertenties moeten nog eens 1 miljard dollar in het laatje brengen.Eerdere relevante berichten: AOL sluit deal met TiVo voor interactieve TV (15 juni 2000) Nieuwe poging Microsoft met interactieve TV (13 juni 2000)