Het nieuwe anti-faalteam gaat U.S. Digital Service (USDS) heten. Vooral niet te groot en log, maar juist met een beperkt aantal specialisten (zo'n 25) op het gebied van design, ontwikkeling, implementatie en gebruiksvriendelijkheid. Aan het roer staat Mikey Dickerson, een topengineer met een verleden bij Google en bekend van zijn succesvolle herstelwerkzaamheden aan zorgportal Healthcare.gov.

Met die overheidssite leverde de VS een schoolvoorbeeld van IT-wanbeleid af. Een onderzoek naar het falen van de zorgportal bracht 600 hardware- en softwarefouten aan het licht. Hoewel de site een speerpunt van het in de VS controversiële Obamacare was, lag de portal voortdurend plat. Dickerson werkte samen met Microsoft-chef Kurt DelBene aan het herstel.

Private sector moet helpen

Het nieuwe USDS-team heeft één missie. "Het verbeteren en versimpelen van de digitale ervaring die burgers en bedrijven hebben met de overheid", zo schrijft Obama, die begrijpt dat hij expertise uit de private sector nodig heeft. Het is duidelijk, de Amerikaanse president wil nieuwe faals voorkomen en schakelt ervaren Silicon Valley-talent in.

De digitale experts zullen daarom als consultants waken over IT-projecten van de overheid. Zij zullen samenwerken met andere overheidsinstellingen bij het gebruiksvriendelijker maken van sites, identificeren en oplossen van problemen en het upgraden van de technologische infrastructuur van de Amerikaanse federale overheid.

De oprichting van USDS gaat tevens gepaard met twee handleidingen, het Digital Services Playbook met richtlijnen voor het team en het TechFAR Handbook voor de uitvoering ervan door overheden. Met als basisprincipes: