De man, Jorge Brouwer, stelt dat de Xbox 360 krassen maakt op zijn spellen, waardoor die niet meer te gebruiken zijn. In de aanklacht staat dat duizenden andere mensen dezelfde problemen ondervinden en ook hebben geklaagd bij Microsoft. Ook wordt er verwezen naar het Nederlandse consumentenprogramma Kassa dat naar aanleiding van duizenden klachten in februari aandacht besteedde aan de krassende Xbox 360.

De rechtszaak is een class-action rechtszaak. Dit houdt in dat de rechtszaak wordt gevoerd namens alle mogelijk gedupeerden van de krassende Xbox 360.

Hoewel Microsoft de aanklacht nog niet grondig heeft bestudeerd, weet het bedrijf wel te melden dat er op dit moment nog niet op grote schaal klachten zijn binnengekomen over dit probleem. "Van de miljoenen Xbox 360-consoles die worden gebruikt, hebben wij niet op grote schaal klachten ontvangen over dit probleem", aldus Microsoft in een verklaring.

Dezelfde verklaring gaf het bedrijf eerder tegenover Kassa toen het werd geconfronteerd met testresultaten van het programma. Wel erkende Microsoft toen dat bij er 'bij veelvuldig gebruik' krassen konden ontstaan.

Brouwer zegt dat twee van zijn spellen ermee ophielden toen hij ze had gespeeld op zijn nieuwe Xbox 360. Toen hij belde met de klantenservice over de krassen kreeg hij te horen dat hij nieuwe spellen moest kopen. Volgens hem wilde de klantenservice niet erkennen dat het probleem mogelijk bij de spelcomputer lag. Brouwer eist vijf miljoen dollar aan schadevergoeding en hij wil dat Microsoft zijn Xbox 360 repareert, zodat de spelcomputer stopt met het bekrassen van zijn spellen.

De rechtszaak komt slechts enkele dagen nadat Microsoft bekend heeft gemaakt dat het de garantie voor de spelcomputer met een jaar gaat verlengen. Ook beloofde de softwaregigant om spelcomputers die kampen hebben met hardwareproblemen, waardoor drie rode lampjes gaan knipperen, gratis te repareren of te vervangen. Het bedrijf heeft hiervoor één miljard dollar uitgetrokken.