De ophef ontstond toen het Ierse [email protected] in de aankondiging van een conferentie de term Web 2.0 gebruikte. Hiertegen maakte het Amerikaanse CMP Media bezwaar dat in de VS samen met het bedrijf O'Reilly Media conferenties organiseert.

CMP Media heeft de term Web 2.0 als merk in de Verenigde Staten geregistreerd en heeft hiervoor in Europa ook een aanvraag ingediend. Nadat CMP Media het Ierse bedrijf had verzocht om de term Web 2.0 uit de aankondiging te halen, publiceerde de eigenaar van [email protected] dit verhaal op zijn weblog. Het incident veroorzaakte veel ophef onder webloggers die het oneens waren met het verzoek.

Onder druk van het commentaar van webloggers deinsde O'Reilly Media terug. Kort hierna nam iemand van O'Reilly Media contact op met het Ierse bedrijf en gaf het toestemming om de term Web 2.0 voor de aankondiging van de conferentie te gebruiken.

CMP Media diende in 2003 in de VS een aanvraag in om het merk Web 2.0 te registreren. Op 21 maart van dit jaar volgde ook een aanvraag in Europa.

In de VS is het merk inmiddels wel toegewezen aan CMP Media. In de EU bevindt de aanvraag nog in de inspraakperiode, zodat partijen nog commentaar kunnen geven op een merkaanvraag.

Tom Raferty hoopt dat bedrijven in de EU hiertegen bezwaar zullen maken. "We zijn een nonprofit-organisatie en hebben niet de middelen om dit aan te vechten, maar ik weet zeker dat anderen daar wel in geïnteresseerd zijn."