De Broadband Digital Group, een jong bedrijf geleid door Ryan Steelberg, de man die eerder succes boekte met AdForce en AdSmart, staat aan de vooravond van de lancering van een nieuwe dienst. In diverse Amerikaanse steden gaat BDG gratis ADSL aanbieden, zo meldt CNet. Gemiddeld betaalt de Amerikaan 30 tot 50 dollar per maand voor een ADSL-aansluiting. BDG laat dat bedrag betalen door adverteerders. Klanten krijgen op hun scherm complete reclamespotjes te zien. Daarnaast denkt BDG geld te kunnen verdienen met extra diensten als video on demand, internettelefonie en online spelletjes. De vraag naar betaald ADSL, een techniek waarbij via de gewone telefoonlijn supersnelle internettoegang mogelijk is, is in de VS al groter dan het aanbod. Zodra de dienst beschikbaar komt in een gebied worden telecomaanbieders overstelpt met aanmeldingen. Wanneer ADSL gratis wordt aangeboden zal het vrijwel onmogelijk zijn om te voldoen aan de vraag, zo verwachten analisten. Daarmee heeft de Broadband Digital Group ook meteen het eerste probleem. Het bedrijf moet een groot marktaandeel verwerven om renderend te zijn. Adverteerders blijven namelijk weg als er geen groot bereik is. Volgend probleem is samenwerking met telecombedrijven. BDG wil overeenkomsten sluiten met bestaande ADSL-aanbieders en ook haar eigen apparatuur plaatsen in grote centrales. Het bedrijf denkt dat de telecombedrijven mee zullen werken omdat zij veel extra klanten krijgen. Als een telco weigert, dan zal BDG andere oplossingen zoeken. Draadloze verbindingen bijvoorbeeld.