Deskundigen verwachten dat de fusie tussen 's werelds grootste internetaanbieder America Online en mediagigant Time Warner de aftrap is voor meerdere soortgelijke fusies. Het zal dan voornamelijk Amerikaanse bedrijven betreffen, Europese regels vormen vaak nog een obstakel voor dergelijke samensmeltingen op het oude continent. "Amerikaanse bedrijven zullen belangrijke sectoren van de wereldwijde Nieuwe Economie domineren voordat velen voor het eerst online zijn geweest", verwacht de Wall Street Journal. Gevolg is een overheersend Amerikaans aanbod op internet, Amerikaanse inhoud op Europese websites dus. Voorbeeld is daarbij de televisie. Nu al zijn veel meer Amerikaanse dan Europese producties te zien. Ook op het web zal Amerikaanse inhoud overheersen, is de voorspelling. Productiebedrijf Endemol maakt zich niet druk om de Amerikaanse fusie. "Het is al gebleken dat Nederlandse webinhoud beter bezocht wordt dan Amerikaanse", zegt woordvoerder Thomas Notermans, verwijzend naar het succes van de Big Brother-website. "Wij produceren in de taal van het land. Daar waar Amerikanen het Engels aanhouden. Dat is ook een voordeel." "Het vult me met ontzag en respect. Dit is het helemaal", verklaart Marcus Bricknell, hoofd Europa van internetinvesteerder CMGI tegen de Wall Street Journal. CMGI is het bedrijf achter onder meer AltaVista en eGroups.com. "Het betekent dat je groot moet worden en samen moet werken om te kunnen concurreren." Bertelsmann is de verliezer Grote verliezer van de megafusie is volgens de Wall Street Journal het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann. De Duitsers zagen als een van de eersten heil in internet. Bertelsmann heeft nog een klein aandeel in America Online. Gezamenlijk lanceerden de bedrijven in 1995 AOL Europe. Ook het merk CompuServe valt onder AOL Europe. Volgens de Wall Street Journal zal Thomas Middelhoff, topman van Bertelsmann, zich terugtrekken uit de raad van bestuur van America Online. Een van de eerste tekenen van de afbrokkelende relatie tussen de beide ondernemingen. Microsoft pas op de plaats Microsoft wordt ook gezien als slachtoffer van de recordfusie. De ambities van het softwarebedrijf een grote speler op de markt voor content - vakterm voor webinhoud – te worden, zijn de grond in gedrukt. America Online en Microsoft beconcurreren elkaar al enkele jaren hevig op dit vlak. Analisten vertelden CNet dat Microsoft de strijd heeft verloren en zich moet concentreren op software, niet op content. "AOL is een contentbedrijf, Microsoft niet", aldus analist Jon Puricelli van A.G. Edwards. "Hiermee is dat definitief. Microsoft moet niet proberen een contentbedrijf te zijn. De twee bedrijven behoren elkaar niet te beconcurreren." Mindspring: 'Eng nieuw bedrijf' De Amerikaanse internetaanbieder MindSpring, dat na de aanstaande voltooiing van de fusie met Earthlink de tweede ISP op de Amerikaanse markt wordt, noemt de creatie AOL Time Warner 'eng'. "Dit is een vrij groot en eng bedrijf dat ze samenstellen. Ik geloof niet dat iemand het leuk vindt om maar één keuze te hebben in het leven", aldus MindSpring-topman Charles Brewer tegen persbureau Reuters. Recordfusie Time Warner is actief op het gebied van de 'oude media'. Het bedrijf zette vorig boekjaar 14,6 miljard dollar om met de exploitatie van merken als CNN, HBO, Time Magazine, Warner Brothers en Warner Music. Daarnaast beheert Time Warner een kabeltelevisienetwerk. America Online is wereldwijd actief op internetgebied en zette vorig boekjaar 4,8 miljard dollar om. AOL heeft meer dan 20 miljoen abonnees en is eigenaar van diverse softwaretitels, waaronder ICQ, Netscape en WinAmp. AOL en Time Warner kondigden maandag aan te zullen fuseren. Met de deal is een recordbedrag gemoeid van 350 miljard dollar. (Zie nieuws van 10 januari 2000.) Na de fusie hebben aandeelhouders van AOL een belang van 55 procent in de nieuwe onderneming, eigenaren van Time Warner krijgen de resterende 45 procent.