Het lijkt zo prettig: woensdag wordt in de Verenigde Staten de Onafhankelijkheid gevierd, een vrije dag voor iedereen. Maar veel Amerikanen kunnen hun werk niet loslaten. Aan e-mail verslaafde werknemers zetten ook op hun vrije dag hun computer aan om de e-mail van het werk op te halen. Uit een maandag gepresenteerd onderzoek van het bureau Gartner blijkt dat 42 procent van de Amerikaanse gebruikers tijdens de vakantie zijn zakelijke e-mail checkt. Tijdens het weekend logt 23 procent van de internetters in op het werk-account. Dat is slechts het topje van de ijsberg, volgens Gartner. Op werkdagen kijkt 53 procent van de gebruikers zes keer per dag of er nieuwe mail is. En dat zijn nog terughoudende gebruikers vergeleken met de 34 procent die zijn e-mail de hele dag door checkt. Maurene Caplan Grey, onderzoeker van Gartner, heeft verschillende verklaringen voor het dwangmatige e-mailgebruik van de Amerikaanse werknemer. "Ik denk dat veel werknemers het idee hebben dat hun baan in gevaar is door de economische teruggang." Bovendien zouden veel gebruikers hun e-mail tijdens het weekend en op vakantie checken, om niet tegen een enorme hoeveelheid achterstallige e-mail aan te hoeven kijken als ze weer terugkomen op het werk. De gemiddelde Amerikaanse gebruiker ontvangt 22 e-mailberichten per dag. Het 'managen' van al die e-mails neemt behoorlijk wat tijd in beslag: gemiddeld 49 minuten per dag.