Volgens het Amerikaanse analistenbureau Forrester ziet het er niet best uit voor de Amerikaanse bedrijven die in de toekomst te maken krijgen met de in de maak zijn de nieuwe Europese wet op databescherming. Zeker nu onderdelen van de wet, de EU Data Protection Regulation, door de Europese parlementaire commissie van burgervrijheden weer strenger zijn gemaakt.

Haren rijzen te berge

Met name de onderdelen waarin geëist wordt dat consumenten expliciet toestemming moeten geven voor gebruik van hun gegevens, het recht om hun data te laten verwijderen en de strikte procedures om data te exporteren naar buiten de EU, doen de haren van de analisten bij Forrester te berge rijzen.

Zij adviseren Amerikaanse managers eerst een kalmerend drankje te nemen, zoals kamillethee (“of iets sterkers”) om de zenuwen in bedwang te houden.

Geen reden tot gerustheid, vindt Forrester

Want ondanks dat de ministers van de lidstaten van de EU de introductie van de wet nog even willen uitstellen, is dat geen reden voor de Amerikanen om weer wat rustiger achterover in de luie stoel te gaan zitten, vindt Forrester.

“Consensus lijkt dus ver weg en het beste waar we op kunnen hopen is dat al diegenen die ermee te maken hebben de extra tijd gebruiken om de consequenties en implicaties van elke paragraaf op burgers en bedrijven eens goed te overdenken”, verzucht het analistenbureau.